nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

”Marknaden för företag har stått stilla länge”

Telekom idags trendspaning med hjälp av branschprofilerna rullar vidare. Idag är det dags för Anne-Louise Wirén, chef för Hallon.

  • Artikel annons 1

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– Precis som alltid är det spännande. Det händer otroligt mycket just nu och Telekom är ju alltid ”top of mind” för många. För egen del har vi lanserat nya prisplaner och vi har också gjort en stor satsning på företag som ska bli jättespännande att följa. Just eftersom att företagsmarknaden har stått stilla och stampat så länge.

Vilka händelser har varit viktigast för utvecklingen det senaste året?

– Det kanske är lite urvattnat att säga, men digitaliseringen har ju påverkat allt, inte minst vår bransch. För oss på Hallon kanske det inte varit en så stor förändringsresa, vi är sprungna ur det digitala. Sedan har ju regleringen av roaming inom EU så klart varit viktigt. Att man äntligen suddat ut gränserna. Vi vill vara ett enkelt alternativ och alla sådana här förändringar som främjar enkelhet är positivt.

Är det något som har överraskat dig under perioden?

– Det som förvånar mig är att det fortfarande råder en så stor okunskap. Att många inte vet vilket behov de har och vad de betalar. Mobiltelefonen är så otroligt viktig, men det är överraskande att man har så dålig koll på operatörsbiten. Telefonen är ingenting utan uppkoppling, men trots att mobilabonnemang är en så central produkt, är vi inte medvetna.

Vad kommer att hända 2018?

– Det kommer fortsatta att vara stenhård konkurrens på marknaden. Vi operatörer måste tänka nytt och vara uppfinningsrika, men alltid med kunden i fokus. Man kommer behöva jobba hårt för att förbättra sitt slutkundserbjudanden. Jag tror även att vi 2018 kommer att se en fortsatt differentiering bland operatörer. Vi kommer fortsätta att trycka på det enkla hos Hallon.

Vad borde hända 2018?

– Här vill jag nog knyta an till det som förvånar mig. Jag hoppas att vi kan få upp kunskapen kring mobiltelefoni, öka kunskapsnivån helt enkelt. Det borde hända både hos konsumenter och företagare. Det finns fortfarande en stor prisdifferens och olika erbjudande på marknaden. Få upp medvetenheten kring om det är rimlig kostnad för det man får.

Vilka trender följer du lite extra de kommande åren?

– Dels är det de stora trenderna som ai, uppkopplade saker och digitalisering. Men även den komplicerade relationen vi har med vår telefon. Det finns 1 000 positiva saker med det uppkopplade, men det finns även baksidor. Hur påverkar det våra relationer? Det tycker jag är extra intressant och en fråga man verkligen kan ställa sig, inte minst som mamma. Hur ska det balanseras?

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.