nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Debatt

Framtidens mobila strategi

Mobilitet ligger högt på agendan, men få har tydliga strategier.

  • Artikel annons 1

Nyligen producerade Matrix42, en ledande leverantör av mjukvara för ”workspace management”, en studie kring enterprise mobility trender. Studien visar på att en majoritet av de tillfrågade företagsledarna tycker att mobilitet bör ha en hög prioritet i verksamheten men samtidigt att färre än hälften av organisationerna har tydliga mobilitetsstrategier för företaget.

”The future is mobile” skrev tidningen Forbes för ett år sen och sedan dess har detta bara blivit än mer uppenbart. Har du inte redan nu en mobilitetsstrategi som du tänkt agera på, kommer du att vara sen in i leken.

Utan en tydlig strategi för hur ditt företag skall arbeta med mobilitet ger detta ett större utrymme för skugg-it. Dagens användare är kräsna, de är vana vid att kunna arbeta på den enhet de vill med full åtkomst till alla sina filer. Privat använder många molntjänster via Google Drive, Dropbox och liknande. När organisationen inte kan möta sina användares krav på mobilitet resulterar detta ofta i ett missnöje och en minskad individuell effektivitet. Därmed blir mobilitet en konkurrensfördel som bara kommer att bli viktigare med tiden allt eftersom fler slutanvändare förutsätter att de kan arbeta mobilt.

Lite statistik kring mobilitet och förväntan ifrån användare visar tydligt att vi redan idag är på god väg mot en enbart mobil arbetsplats:

61% av alla företag har en mobil sajt eller har optimerat sin nuvarande sajt för mobila enheter.

64% av besluts-fattare läser sina mail på en mobil enhet.

70% av de anställda förutsätter att deras arbetsplats ska tillåta bärbar teknik (wearables).

Trots denna statistik visade Matrix42:s studie att nästan en tredjedel av de tillfrågade uppger att deras organisation inte har någon enterprise mobility-lösning på plats. Det finns därmed ett glapp mellan användarnas förväntningar på mobilitet och organisationens arbete mot mobilitet, vilket kan minimeras genom en tydlig strategi. Studien visade sammantaget även på fem utmaningar som företag står inför och som de bör fundera kring i skapandet av en mobilitetsstrategi för verksamheten:

Möjliggöra för enkla, säkra och skalbara mobilitetslösningar som maximerar de anställdas produktivitet

Skapa en it-upplevelse som är enklare och smartare för användarna för att eliminera risken för skugg-it.

Säkerställa skydd av användarnas personliga integritet på enheter som används privat och på jobbet.

Möjliggöra för användarna att arbeta på sina föredragna enheter.

Garantera säkerheten för känslig företagsinformation inom nätverk och på alla enheter.

Vi måste våga ta steget och tänka mer mobilt: Först när vi tänker ”bara mobilt” kan vi verkligen se möjligheterna, introducera helt mobila arbetssätt i våra organisationer och ta ta del av effektivitetsvinsterna. Tycker du att det är svårt att föreställa dig en helt mobil arbetsplats? Då kan du göra som Forbes föreslår – ”Fråga en 10-åring om hjälp”. Vi befinner oss i ett generationsskifte där de barn som växer upp nu tar mobilitet för givet. Som företag gäller det att inse detta och agera genom att upprätta tydliga mobilitetsstrategier för att vara konkurrenskraftiga även i framtiden.

Rebecka Birgersson, projektledare på UCIT. Hon bloggar också på UCIT.se.

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Förändrar världen med teknik

Tietos innovationschef tror på att kunskapsöverföring och utbildning kan göra både företag och samhälle mer jämlika och på så vis även mer effektiva och framgångsrika. Och att proppen till utveckling ofta sitter högst upp.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här