nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Personlig assistans är en av Frösundas Bredden gör att företaget har behov av en telefonilösning med stor flexibilitet.
Personlig assistans är en av Frösundas Bredden gör att företaget har behov av en telefonilösning med stor flexibilitet.

Frösunda långtestade innan köp

Vård- och omsorgsföretaget Frösunda ville vara helt säkra på att göra rätt val när det var dags att byta växeltjänst. I nästan ett helt år fick 25 personer vara testpiloter innan de bestämde sig.

  • Artikel annons 1

Under fem år har Frösunda förlitat sig på Spring Mobils mobila växel, men under de åren har verksamheten förändrats och vuxit kraftigt.

– Omsättningen har tredubblats och vi har insett att vi behöver en annan typ av lösning där vi kan kombinera mobila och fasta telefoner, säger Anders Ekstrand, cio på Frösunda.

Totalt har företaget idag över 7 000 anställda även om det är många som inte har någon egen personlig telefon. På många arbetsplatser delar man telefon och där passar det enligt Anders Ekstrand bättre med en fast telefon.

Viktigt att kunna välja

Valet föll på Uno Telefoni och deras Telepo-baserade växletjänst.

– Eftersom vi har verksamhet från Skåne i söder till Kiruna i norr var det en stor fördel att tjänsten är operatörsoberoende. Det gör att vi kan blanda mobiloperatörer utifrån vad som fungerar bäst lokalt, säger Anders Ekstrand.

I delar av norra Sverige kommer man att använda Phonera, vilka opererar i Telias nät, medan det i större delen av landet kommer att vara TDC som är mobiloperatör.

– Vi får samma funktionalitet oavsett till vilken av operatörerna anknytningen är knuten och vi kommer till och med att kunna ringa gratis mellan egna telefoner även när de inte hör till samma operatör.

Tydlig paketering underlättade

Att välja växeltjänst var enligt Anders Ekstrand inte helt enkelt. Han gör liknelsen om att jämföra äpplen och päron.

– Men eftersom vi hade som grundkrav att kunna välja mobiloperatör oberoende av växeln föll de stora operatörerna bort. De förutsätter att man även använder dem för allt. Uno Telefoni har å andra sidan en väldigt tydligt paketerad tjänst där det är enkelt att se vad som ingår. Vi är inte så krävande på exempelvis kontaktcentersidan och deras tjänst innehåller det vi behöver utan att det behövs någon specialanpassning.

Lång pilot

Trots det hade Anders Ekstrand ingen lust att köpa grisen i säcken. I nästan ett helt år har 25 personer i personalen fått testa tjänsten innan det var dags att skriva på treårskontraktet med Uno Telefoni.

– Telefonisterna hade en del invändningar, deras tidigare telefonistarbetsplats var mer avancerad, men fördelarna för de många användarna fick avgöra. Samtidigt får vi mycket en bättre hantering av acd och köer än tidigare vilket kommer att göra fördelningen av samtalen enklare.

Ekonomiskt är det nya avtalet med Uno Telefoni en bra affär för Frösunda. Anders Ekstrand räknar med att spara ett par miljoner kronor per år.

– Vi tyckte att vi hade ett ganska bra pris hos Spring Mobil men vissa telefoner används väldigt lite vilket gjorde den prismodell med samma pris för alla abonnemang som haft hos dem mindre lämplig. Nu får vi en större flexibiltet.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Förändrar världen med teknik

Tietos innovationschef tror på att kunskapsöverföring och utbildning kan göra både företag och samhälle mer jämlika och på så vis även mer effektiva och framgångsrika. Och att proppen till utveckling ofta sitter högst upp.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här