nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Goexcellent tar över SL

I vinterns tågkaos blev man blixtinkallade av ett nedringt SJ. Nu tar kontaktcenterföretaget Goexcellent också över driften av SL:s kundtjänst och biljettkontor, vilket förväntas spara SL 35 miljoner kronor per år.

  • Artikel annons 1

I konkurrens med fyra andra anbudsgivare gick Goexcellent vinnande ur upphandlingsstriden rörande drift av Storstockholms Lokaltrafiks kundtjänst och biljettkontor. Den 5 maj 2010 tar man över personal, lokaler och inventarier.

– Nästan alla som bor i eller besöker Stockholm kommer förr eller senare i kontakt med SL:s trafikupplysning eller besöker ett SL Center för att köpa färdbiljetter. Alla dessa kontakter kommer nu att ske i vår regi med processer som framgångsrikt används i de 20 miljoner kundinteraktioner per år som vi genomför för våra uppdragsgivare, säger Arne Weinz, koncernchef i Goexcellent Group.

Miljoner i minskade utgifter

Totalt övergår 112 personer i Goexcellents anställning under avtalet som löper på tre år med möjlighet till två års förlängning. För vart och ett av dessa år räknar SL med att minska sina driftskostnader från 95 till 60 miljoner kronor.

– Idag ser vi ett ökande intresse inom den offentliga sektorn att lägga ut kundtjänst- och supportfunktioner på specialiserade aktörer. Drivkraften är inte bara att hämta hem en betydande rationaliseringpotential. Vi bidrar även till ökad servicegrad och stärkta relationer med kunder och medborgare, förklarar Weinz.

Går allt som planerat kommer övergången att vara helt transparent för SL:s kunder.

  • Annons 3

Fler nyheter

Snabb TDC-integration överraskar Tele2:s vd

Tele2:s vd trodde att integrationen med TDC Sverige skulle ta tre år – men redan efter ett år har man hunnit halvvägs. Nu ska Samuel Skott använda lärdomarna i sammanslagningen med Com Hem.
– Det är viktigt att jobba med företagskulturen, säger han.

  • Annons 4

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här