nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Goexcellent tar över SL

I vinterns tågkaos blev man blixtinkallade av ett nedringt SJ. Nu tar kontaktcenterföretaget Goexcellent också över driften av SL:s kundtjänst och biljettkontor, vilket förväntas spara SL 35 miljoner kronor per år.

  • Artikel annons 1

I konkurrens med fyra andra anbudsgivare gick Goexcellent vinnande ur upphandlingsstriden rörande drift av Storstockholms Lokaltrafiks kundtjänst och biljettkontor. Den 5 maj 2010 tar man över personal, lokaler och inventarier.

– Nästan alla som bor i eller besöker Stockholm kommer förr eller senare i kontakt med SL:s trafikupplysning eller besöker ett SL Center för att köpa färdbiljetter. Alla dessa kontakter kommer nu att ske i vår regi med processer som framgångsrikt används i de 20 miljoner kundinteraktioner per år som vi genomför för våra uppdragsgivare, säger Arne Weinz, koncernchef i Goexcellent Group.

Miljoner i minskade utgifter

Totalt övergår 112 personer i Goexcellents anställning under avtalet som löper på tre år med möjlighet till två års förlängning. För vart och ett av dessa år räknar SL med att minska sina driftskostnader från 95 till 60 miljoner kronor.

– Idag ser vi ett ökande intresse inom den offentliga sektorn att lägga ut kundtjänst- och supportfunktioner på specialiserade aktörer. Drivkraften är inte bara att hämta hem en betydande rationaliseringpotential. Vi bidrar även till ökad servicegrad och stärkta relationer med kunder och medborgare, förklarar Weinz.

Går allt som planerat kommer övergången att vara helt transparent för SL:s kunder.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Luleå bygger testmiljö för 5g

Snart ska Luleå få 5g. Stadens universitet kommer tillsammans med bland annat Telia och Ericsson bygga en testmiljö.
– Vi är upprymda över att få en av de första 5g-installationerna i Sverige, säger projektledaren Karl Andersson.