nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Googles ai-assistent kommer till Sverige

Alexa måste kväsas! Under 2018 ska Google lansera sin digitala assistent i 30 nya länder.
Och Sverige finns med i utvidgningsplanerna.

  • Artikel annons 1

Under teknikmässan Consumer Electronics i början av året visade Google att man storsatsar på sin digitala assistent. Hjälpmedlet, lämpligt nog kallat Google Assistant, är teknikgigantens vapen mot Amazon Alexa, e-handelsjättens motsvarande assistent.

För de som inte har koll på funktionen är det en virtuell hjälpreda, och redan nu finns ai-systemet i mer än 400 miljoner enheter.

Expanderar rejält

Men fler ska det bli – och ai:n ska bli mer kompetent. Det avslöjade Google vid Digital News Initiative som gick av stapeln i Amsterdam förra veckan. Nytt är att man kommer lansera Google Assistant i ytterligare 30 länder innan året är slut – och bland dem finns Sverige.

Totalt kommer det innebära att tekniken är tillgänglig i 52 länder. Men det är inte allt, den ska också lära sig 17 nya språk.

I dagsläget klarar hjälpredan av språk som engelska, franska italienska, japanska koreanska, portugisiska och tyska. När vi kommer att få assistenten här i Svedala återstår att se, tidsschema är ännu så länge inget som Google har behagat avslöja.

  • Annons 3

Fler nyheter

Tieto och Telia ingår partnerskap kring 5g

Tieto har ingått ett strategiskt partnerskap med Telia kring 5g. Företagen kommer ta fram nya användarfall, produkter och tjänster till ekosystemet kring 5g och tillsammans med kunder påskynda utvecklingen i Sverige.

NetOnNet tar in Telness i abonnemangsutbudet

Telness tar in 20 miljoner i investeringar – och två nya delägare. Samtidigt utökar NetOnNet sitt abonnemangsutbud med uppstickaren.
– Vi visar att användaren inte behöver binda upp sig hos de stora operatörerna, säger Telness vd Martina Klingvall till Telekom idag.

TeleComputing byter namn – blir Visolit

Sju förvärv och nya utmaningar. 2019 byter Telecomputing namn till Visolit.
– Marknaden förändras, kunderna har förändrade behov och vi själva har förändrats, därför byter vi nu även namn, säger koncernchefen Terje Mjøs.

  • Annons 4