nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Google smyger ut Android O

Den nya Androidversionen för utvecklare har fått namnet "O".

  • Artikel annons 1

Google fortsätter sin vana av att Androidversionernas namn följer alfabetet och En förändring som rapporteras är att appars notifikationer kan samlas i en kanal – till exempel kan du ställa in en kanal för alla dina reseappar och få notifikationer samlade den vägen. Andra förändringar rör främst batterikapaciteten och förbättrad ljudcodec.

Andra funktioner som ser ut att vara på väg är att också Android bygger in den funktion som idag finns i Ios telefonapp, det vill säga att tredjepartsappar för voip-tjänster som Skype eller Whatsapp kan användas i samma gränssnitt som din ”vanliga” telefoni. Dessutom testar man att låta Androidenheter kommunicera med varandra via wifi-uppkopplingar även om det inte finns internetanslutning.

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.