nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Googles mejl-app går i pension nästa vår

För fyra år sedan lanserades Google Inbox som en experimentell plattform för att testa nya funktioner. Men nu ska appen läggas ned till förmån för vidare utveckling av Gmail.

  • Artikel annons 1

Google Inbox startade som ett test för att skapa en effektivare emejl-upplevelse. Men nu planerar det amerikanska internetföretaget att stänga ned appen för att uteslutande kunna koncentrera sig på Gmail.

I ett blogginlägg har produktchefen Matthew Izatt sagt att Google Inbox har varit ”ett bra ställe att experimentera med nya idéer som snoozande e-post, smart reply, puffar och högprioriterade meddelanden för att hjälpa till med produktiviteten”. Faktum är att många av Inbox mer populära funktioner redan har hamnat i Gmail.

”En mer fokuserad strategi”

Izat sa också att företaget har applicerat ”en mer fokuserad strategi” med mail-appen för att ge användarna den bästa upplevelsen någonsin. Programmet fick en stor uppdatering i april i år – den största på sju år, vilken bland annat innehöll några av de populära Inbox-funktionerna. Google har skapat en övergångsguide för alla användare som berörs av bytet. ”Alla dina samtal väntar redan på dig i Gmail”, skrev Izatt och påminde om att Inbox och Gmail arbetar med samma e-postadress och delar samma data.

Många års arbete

När Inbox lanserades i oktober 2014 sa Googles vd Sundar Pichai att programmet hade varit ”under arbete i många år” och var anpassat för de som tyckte att ”hantering av e-post har blivit en daglig syssla som avviker från vad vi verkligen behöver göra, snarare än att hjälpa oss att få de sakerna gjorda. ”

För Google-utvecklare var Inbox ett sätt att testa nya funktioner för att förbättra Gmail, men nu har appen gjort sitt och kommer att läggas ned i mars 2019.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Data är den nya globala valutan”

En rejäl kapitalinjektion och medel för fortsatt tillväxt.
Snowflake har i en finansieringsrunda fått in 450 miljoner dollar.
– Det nya kapitalet innebär att vi kan växa snabbare, säger Denise Person, marknadschef på företaget.