Google Inbox startade som ett test för att skapa en effektivare emejl-upplevelse. Men nu planerar det amerikanska internetföretaget att stänga ned appen för att uteslutande kunna koncentrera sig på Gmail.
I ett blogginlägg har produktchefen Matthew Izatt sagt att Google Inbox har varit ”ett bra ställe att experimentera med nya idéer som snoozande e-post, smart reply, puffar och högprioriterade meddelanden för att hjälpa till med produktiviteten”. Faktum är att många av Inbox mer populära funktioner redan har hamnat i Gmail.
”En mer fokuserad strategi”
Izat sa också att företaget har applicerat ”en mer fokuserad strategi” med mail-appen för att ge användarna den bästa upplevelsen någonsin. Programmet fick en stor uppdatering i april i år – den största på sju år, vilken bland annat innehöll några av de populära Inbox-funktionerna. Google har skapat en övergångsguide för alla användare som berörs av bytet. ”Alla dina samtal väntar redan på dig i Gmail”, skrev Izatt och påminde om att Inbox och Gmail arbetar med samma e-postadress och delar samma data.
Många års arbete
När Inbox lanserades i oktober 2014 sa Googles vd Sundar Pichai att programmet hade varit ”under arbete i många år” och var anpassat för de som tyckte att ”hantering av e-post har blivit en daglig syssla som avviker från vad vi verkligen behöver göra, snarare än att hjälpa oss att få de sakerna gjorda. ”
För Google-utvecklare var Inbox ett sätt att testa nya funktioner för att förbättra Gmail, men nu har appen gjort sitt och kommer att läggas ned i mars 2019.