nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Gruvbolagen efterfrågar iot

Med hälsa och säkerhet i åtanke kommer gruvbolagen investera stort i iot-teknik under den närmaste framtiden.

Bild: Shutterstock
  • Artikel annons 1

Det visar en ny undersökning från satellitkommunikations operatören Inmarsat. Studien visar att gruvindustrin på global nivå fortfarande är en bransch med mycket arbetsplatsolyckor, men genom målmedveten satsning på automation och uppkopplade saker siktar gruvbolagen på att minska olyckorna och förbättra arbetsmiljön rent allmänt.

Undersökningen genomfördes av researchföretaget Vanson Bourne under maj 2017 genom intervjuer med företrädare för 100 större gruvbolag i flera olika länder. Bland annat framgår att en mycket liten del av bolagen redan har installerat iot-teknik men att 40 procent av de intervjuade planerar att implementera uppkopplade saker de närmaste 18 månaderna.

Bärbar iot

Utöver hälsa och säkerhet för de anställda efterfrågas även möjligheterna att övervaka förändringar i gruvmiljön, som lufttryck och temperatur, samt att kostnadseffektivisera produktionen.

Bärbar smart teknik nämns som ett stort intresseområde. Som till exempel sensorer på hjälmar och jackor som kan övervakas för att hålla koll på skadliga gaser eller för att se till att arbetare inte är i närheten av farliga zoner.

  • Annons 3

Fler nyheter

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

  • Annons 4

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.