Hallå där… Erik Hedström, ny digitalchef på Relacom

Bransch Teknikserviceföretaget Relacom har växlat upp digitaliseringsambitionerna. Ett bevis på det är man har rekryterat Erik Hedström till den nya posten Chief Digital Officer.
Men hur ser han på sin nya roll? Telekom idag tog puls på den nya CDO:n.

Hallå där… Erik Hedström, ny digitalchef på Relacom

Tidigare i veckan släpptes studien ”Digital Leaders in Sweden” där det framgår att telekombranschen är bra när det kommer till digitalisering. Ett företag som tar detta på allvar är Relacom som nu har rekryterat Erik Hedström som ny digitalchef.

CDO:n kommer närmast från Ericsson där han var IoT Partner Director, och på Relacom ska Hedström ansvara för företagets digitala riktning. Telekom idag sökte upp honom för att få hans syn på det nya jobbet.

Vad fick dig att ta jobbet på Relacom?
– Jag triggades främst av möjligheterna i rollen och det förtroendet som kollegorna på Relacom gav. Jag tycker att företaget har potential, befinner sig i viktiga branscher och är på en spännande resa. Dessutom är min nya roll och funktion ett tecken på att bolaget och ledningen på allvar vill utveckla Relacoms roll och position i ”det uppkopplade samhället”. Möjligheten att få driva det jobbet med allt från strategi till affärsutveckling kändes klockrent för mig,

Vad kan du bidra med och vad kan du ta med dig från din tid på Ericsson?
– Vi får väl se över tiden, men de senaste åren har jag jobbat med Ericssons nya kunder, segment och teknikområden – exempelvis energibranschen och IoT. Där är jag bekväm och kan tillföra en hel del till Relacom. Jag är även van att agera och jobba i tvärsnittet mellan teknik och affär – och det kommer förhoppningsvis hjälpa Relacom. Sedan kommer jag in med energi och vill blåsa in självförtroende och driv i kollegorna.

Vad blir det första du gör på nya jobbet?
– Jag är redan i full gång med att lära mig bolaget och lära känna människorna. Vi är en mänsklig kompetensorganisation, jag vill bättre förstå våra styrkor som vi ska bygga ifrån. Min filosofi är att det bästa sättet att lära sig är i i frontlinjen. Därför gör jag allt från att träffa kollegor från styrelserummet – till att praoa ute i våra olika projekt. Sedan är det viktigt att ta ut vår riktning inom digitala affärsmöjligheter och bygga för hur vi tar oss dit. Det kommer att ta mycket tid här i början.

Vad blir största utmaningen?
– Innan jag började trodde jag att den största utmaningen skulle ligga i att förändra kulturen på bolaget, men där har jag blivit positivt överraskad. Vi är ett stolt, kompetent och öppet team och hag har sett en otrolig entusiasm och vilja att förändra framåt. Istället tror jag att utmaningen blir att säkra att vi har rätt tempo samt utrymme för att växa. Vi behöver fokusera och jobba nära våra kunder – och steg för steg utveckla vår roll. Det kommer ställa mång krav på oss och ta tid och resurser.

Vad är målet, vad ska du ha åstadkommit till jul 2019 – och vad hoppas du ha fått till om fem år?
– Jag ser redan nu att vi har mycket spännande på gång och en del i min roll är att ge organisationen energi och förutsättningar att fokuserat våga samt skapa nya tjänster. Där ska vi göra mycket för att bygga grunden under 2019. En annan viktig sak kommer även att utveckla vår roll i värdekedjan och IoT-ekosystemet. Jag vill att vi ska ha högt tempo i skapande och förväntar mig att vi under 2019 har sjösatt flera nya pilotcase med kunder. Jag förväntar mig också att vi under 2019 har kasserat flera case – att vi snabbt har prövat, lärt oss och förfinat.

Fem år är lång tid, men jag ser att vi kommer utveckla oss mot ett bolag som erbjuder större funktionslösningar. Att vi har ett större bredd i att erbjuda skalbara outsourcinglösningar där vi förenklar mer för våra kunder. Vi har en trygg bas i effektiva och högkvalitativa kundnära tjänster, därifrån bygger vi vidare och formar vår roll genom att leverera mer it-stöd och skalbara lösningar.

 

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.