nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Här är nya Telekom idag!

I slutet av förra våren inledde Telekom idag en stor omgörning av tidning, nyhetssajt och konferens. Nu är slutresultatet på plats! 

  • Artikel annons 1

– En omgörning är något alla tidningar ställs inför förr eller senare. Vårt mål har varit att hitta en helt ny form för vårt innehåll, berättar Telekom idags chefredaktör Daniel Åhlin.

Han förklarar att man valde att börja med att riva allting och bygga från grunden. Något som art director Per Åhman, som ansvarat för att ta fram den nya designen, tycker var en god idé.

– Det var nästan det roligaste av allt, att få börja helt från början, inte minst för mig som fick ta fram alla designelement. Det blev en total reboot.

Daniel Åhlin utvecklar:

– Vi har också arbetat en hel del med innehållet, inte bara utseendemässigt. Våra läsare kommer självklart att märka att en del artiklar ser helt annorlunda ut och att vissa får mer utrymme. Men vi har också en del nya typer av artiklar, bland annat kommer tidningens reporter Emanuel Videla att skriva krönikor.

Vad var huvudmålet med den nya designen?

– Grundtanken var att text skulle få mer fokus utan störande designelement. En tydlig och distinkt typografi med harmoniska färger som ger ett lugn. En tidlös fast ändå modern design med en gnutta retrokänsla. Vi har strävat efter luft, harmoni och lugn för att underlätta för läsaren. Hela designen bygger på väldigt små och enkla medel. Inte så mycket lull-lull, säger Per Åhman.

Och helt nya logotyper?

– Först och främst inget ont om den gamla logotypen som är retrocool och unik. Nackdelen var att den drunknade mot vissa bakgrunder. Sedan tänkte vi att när vi ändå gör om hela designen vill vi också uppdatera logotypen. Den nya har en enkel och ren form, och är ytterst mångsidig och användbar.

Per Åhman håller med:

– Tanken var att skapa en logga som funkar lika väl på egen hand som ett i ett tidningshuvud. Själva sidhuvudet kommer att anpassas med färg från nummer till nummer. En enkel logga som kan användas i många färger, storlekar och sammanhang.

– Det är något vi lyckats utomordentligt med för både tidningen och för vår konferens Nolldistans som också fått både ny logotyp och en helt ny sajt, säger Daniel Åhlin.

Vad har varit den största utmaningen?

– Att disponera den upphackade tiden på rätt sätt. Det kräver att man har lite ordning på grejerna, säger Per Åhman. Det som återstår nu är att få se tidningen tryckt och göra eventuella justeringar utifrån den verkliga produkten.

I nästa vecka kommer årets första nummer på papper. Men redan nu kan du som är prenumerant läsa tidningen i appen och skulle du inte vara det ännu är det hög tid att teckna en prenumeration. Nyfikna kan också köpa tidningen som digitalt lösnummer i Qiozk!

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.