nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Här är Sveriges bäst ansedda arbetsgivare

Google är hetast, men svenska företag slår högt.
Det framgår i en ny studie där de mest eftertraktade arbetsgivarna rankats.

  • Artikel annons 1

Teknik, mjukvara och svensk företagskultur verkar vara lockande. I Young Professional Attraction Index, YPAI har närnare 14 000 studenter och akademiker i karriärsstarten fått rangordna framtida arbetsgivare.

De tre kriterierna som spelar in är övergripande rykte, upplevda framgång på marknaden samt huruvida de villarbeta där. Och högst rankade arbetsplatesen? Jo, för fjärde året i rad är det Google som har högst anseende.

– Många av företagen på topp tio listan uppfattas som marknadsledande och innovativa inom sin bransch, vilket kandidaterna förknippar med utvecklingsmöjligheter och chans att växa tillsammans med företag. Dessutom har Google och flera av de andra företagen en tydlig kultur som potentiella medarbetare kan identifiera sig med, vilket lockar många till att vilja arbeta där, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work.

Efter den amerikanska jätten kommer Ikea, som klättrar fem steg från sin fjolårspalacering, följt av Spotify. Och de två bolagen är inte ensamma blågula inslag på listan. Dice, Volvo, Ica och Tetrapak finns med bland de tio bäst ansedda företag.
– Ett arbetsgivarvarumärke är någonting som måste hållas levande och som man måste arbeta aktivt med för att fortsätta vara konkurrenskraftiga
på arbetsmarknaden. Att man en gång varit en ansedd arbetsgivare innebär inte automatiskt att man alltid kommer vara det, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work.

Topp 10 – YPAI 2018
Placering – företagsnamn – indextal

  1. Google – 72
  2. Ikea – 67
  3. Spotify – 66
  4. Tesla – 63
  5. Microsoft – 63
  6. Apple – 63
  7. Dice – 60
  8. Volvo – 60
  9. Ica – 57
  10. Tetrapak – 57

OM YOUNG PROFESSIONAL ATTRACTION INDEX (YPAI):

Academic Work har, tillsammans med Kantar Sifo, skapat ett modernt mått på arbetsgivares attraktivitet bland studenter och akademiker i början av karriären – Young Professional Attraction Index (YPAI). Närmare 14 000 personer deltog i den svenska delen av studien 2018. Med hjälp av YPAI vill Academic Work inspirera landets arbetsgivare att bygga relevanta, starka och moderna arbetsgivarvarumärken. Undersökningen, som genomförs av Kantar Sifo i Academic Works databas, inkluderar frågor om vad som är viktigt när man väljer arbetsgivare, hur utvalda arbetsgivare uppfattas och hur väl man känner till svenska arbetsgivare. Undersökningen ger också 100 arbetsgivare ett attraktivitetsindex baserat på tre av frågorna i undersökningen. Metoden är hämtad från globalt validerade studier kring varumärkens anseende. Svarsalternativen har målgruppen själv definierat i Academic Works egen förstudie, något som är ovanligt i liknande studier och ger oss en möjlighet att snabbt se trendförändringar hos målgruppen.

 

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4