nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Haussade Snowflake: ”Det här kommer andra försöka kopiera”

Data ska inte lagras – den ska användas.
Det menar storsatsande Snowflake som nu är på turné i Europa för att visa upp sin lösning.
– Vi har byggt ett system för molnet, därför sitter vi i förarsätet, säger företagets produktchef Artin Avanes.

  • Artikel annons 1

Data har på kort tid gått från att vara något som arkiverades – till hett eftertraktad valuta. Men trots att företag numera skriker efter mer och bättre data så begränsas de av föråldrad teknologi. Det menar Silicon Valleys nya stjärnskott Snowflake.

– Data växer exponentiellt, det exploderar. Alla företag har behov av data och måste vara medvetna om att de behöver förvandlas till ”dataföretag” för att överleva framöver. Det finns inget företag som är immunt mot detta. Utmaningen är att de flesta företag sitter fast i det förgångna, i gammal infrastruktur som inte kan skalas upp, säger Denise Persson, marknadschef på företaget.

Kräver rätt arkitektur

Snowflake skapades som en reaktion på de tillkortakommanden som traditionella lösningar hade. Den grundläggande tanken var att man måste börja om. För att försöka modifiera och framtidssäkra ”80-talsteknik” var idioti.

– Man behöver rätt arkitektur från början. Jag fick i egen person, när jag jobbade på Microsoft, erfara hur mycket problem det var att försöka bygga på något befintligt – och sedan försöka flytta upp det i molnet, säger Artin Avanes.

Lösningen som grundarna kom fram till var att utveckla en ny arkitektur i molnet. Tack vare detta kunde man skapa lagring som klarade av all typ av data, oberoende av storlek och typ. Men det var bara grunden. Man har även separerat lagringen och beräkningsdelen – vilket gör att man i systemet kan köra obegränsat antal simultana workloads mot samma dataset. Därtill kan man analysera strukturerad och semistrukturerad data med standard SQL.

”Alla får tillgång”

Fördelarna med lösningen är flera, men handlar om tillgänglighet och hastighet.

– Äntligen får alla i organisationen tillgång till datan. Tidigare har exempelvis ekonomiavdelningen varit prioriterad, säger Denise.

Ett tydligt exempel är inom e-handel

– Tänk dig efter en helg. Då har massvis med data kommit in, alla vill ha tillgång till den direkt och som affär vill du kunna reagera snabbt. Där har nuvarande datalagringsalternativ varit begränsade. Vår lösning handlar om att kunna arbeta med data – inte bara lagra den, säger Artin. Det här kommer andra försöka kopiera. Tillgänglighet är otroligt viktigt och här kommer ingen kunna komma ikapp oss.

– Här har många företag misslyckats. Det är en stor möjlighet man går miste om. Digitaliseringen har gjort oss otåliga, vi vill ha service i realtid. Produktlänkar som tar hjälp av analyserad data gör att du som säljare kan vara så relevant för dina kunder som möjligt, säger Denise.

Sverige är tredje största marknaden

Snowflake drog i slutet av januari in 263 miljoner dollar i en stängd finansieringsrunda och man har stora planer på expansion. Som ett steg i det ledet är man nu på lanseringsoffensiv för att ragga kunder, detta gör man ingen hemlighet av.

– I första hand handlar det om utbildning, vi måste få kunder att inse vad det här är. På evenemanget här i Stockholm har vi 200 registrerade företag som kommer. Men vi är inte här på besök – vi är här för att stanna och växa, säger Denise.

Företaget har i dagsläget runt 1 000 kunder varav 20 är svenska. Och man ser Sverige som en stormarknad.

– Vi hade förvisso förväntat oss att Sverige var en mogen marknad, men responsen är enorm. Vi är säkra på att vi kommer att ha över 100 svenska företag som kunder i år. Det blir vår tredje största marknad, säger Denise Persson.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Ny trend ger bättre koll på kunden

Det går att effektivisera sin företagstelefoni med en kontaktcenterlösning. Telekom idag kikar lite närmare på trenden som nått nyblivna telefonimästaren Sandvikens kommun och norska Elkjøp, där svenska Elgiganten ingår.

Telias köp ska pressa Telenor

Ett förvärv som ska stärka Telias närvaro i Norge.
Telekomjätten gjorde i somras upp med TDC om att köpa deras norska verksamhet.
Ett köp som ger stora möjligheter på marknaden.