nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Ulrika Steg: Hela vår bransch borde förbättra sitt förtroende

Ulrika Steg är affärsområdeschef channels på Telenor, med ansvar för bolagets sälj och kundservice. Hon är den senaste i raden av branschprofiler som hjälper Telekom idag att trendspana.

  • Artikel annons 1

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– Jag tycker att det är ett bra tryck med många spännande saker som händer under året. Vi ser att våra kunder använder våra tjänster även utomlands – sedan laddar vi för vårens erbjudanden. Den stora trenden som finns med överallt är uppkopplade saker och sakernas internet. Det kan handla om allt från uppkopplade gräsklippare till uppkopplade städer. Vi pratar mycket om det här, men ännu har det inte slagit igenom.

Vilka händelser har varit viktigast för utvecklingen det senaste året?

– Det är tveklöst fiberutbyggnaden, som verkligen har gett hushållen en fantastisk uppkoppling och tillgång till bra tjänster. Det andra är avskaffandet av roamingavgifter. Det gör att våra kunder kan fortsätta att surfa utomlands, även när de har lämnat Arlanda. Det här har varit en stor händelse i våra kunders liv.

Är det något som har överraskat dig under den perioden?

– Det var väl att danska TDC skulle köpa MTG Nordics. Nu drogs ju affären tillbaka, men det var ett spännande drag som kändes lite överraskande.

Vad kommer att hända 2018?

– Mycket handlar om GDPR och privacy. Det här kommer påverka alla våra kundkontakter. Det är en stor händelse för branschen och för oss, speciellt när våra tjänster blir allt bättre och smartare baserat på kunddata. Vi kommer lansera många spännande tjänster som kommer göra den uppkopplade vardagen bättre för många. Men vad det blir låter vi vara en överraskning.

Vad borde hända 2018?

– Jag tycker att hela vår bransch borde förbättra sitt förtroende hos kunderna. Här kan vi lägga mer energi. Sedan är dagens kunder helt digitaliserade, och vi måste erbjuda digitaliserade kundresor i form av sälj och service. Man sköter allt från bankärenden till skatteärenden online – men man kan inte administrera telekom på nätet. Man borde kunna starta upp ett abonnemang, lägga till ett extra SIM-kort eller skaffa sig ett större datapaket online. Vi är inte riktigt där ännu, men vi kommer dit.

Vilka trender följer du lite extra de kommande åren?

– Jag följer utvecklingen kring de möjligheter som AI ai och robotics skapar. Men jag tror också att IoT kommer flytta in i vardagen, såväl hos familjer som hos företag. Telenor har genomfört en pilot på NarrowBand IoT som tillsammans med LTE-M kommer att öppna upp helt nya möjligheter batteritid på flera år och enheter små som mynt. Väldigt många av de frågor som kunderna ställer kan besvaras med ai –vi kan använda teknik som liknar Googles personliga assistent och Siri för vår kunddialog. Över tid är det här ett område som vi kommer utveckla så att det tillför ett värde som är relevant för kunden. Det kan också handla om att lägga ett ärende i system i backoffice – sådant kan göras med robotics. Det är tre områden som jag tycker är jättespännande.

  • Annons 3

Fler nyheter

EQT:s nya spelare siktar på topp-platsen

IP Only Enterprise är en ny toppspelare på företagsmarknaden. Målet för sammanslagningen mellan IP Only och DGC: att passera Telia i nya marknadsandelar. Telekom idag träffade bolaget för att höra hur det ska gå till.

  • Annons 4