nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Henrik Thorvinger: Ju fler vägar in till företaget desto bättre

Telekom idag tar branschprofilerna till hjälp för att trendspana 2018. Idag ser Henrik Thorvinger, produkt- och utvecklingschef på skånska Telavox, tydliga tecken på att företagen äntligen fått upp ögonen för bättre kundkontakt.

  • Artikel annons 1

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– Den mest omfattande förändringen är troligen Tele2:s förvärv av såväl TDC Sverige och Comhem, vilket gör Nya Tele2 till den tydliga tvåan på marknaden med siktet inställt på att ge Telia en riktig match inom såväl företags- som privatmarknaden, säger han och fortsätter:

– Samtidigt kämpar de stora operatörerna internt med vikande intäkter för befintliga tjänster. De tvingas välja mellan att utveckla sin affär, eller anpassa sin kostym till de nya prisnivåerna för uppkoppling och hyllprodukter. Det kommer innebära stora förändringar i bolagens sätt att hantera sina affärer och även de som arbetar där. Framåt måste de välja om de bara vill leverera infrastruktur eller även innehåll och verktyg.

Vilka händelser har varit viktigast för utvecklingen det senaste året?

– Å ena sidan har vi företag som väljer att köra på samma beteenden på jobbet som privat. De fokuserar inte på att utveckla kommunikationsmöjligheter, varken för samarbete internt eller hur deras kunder når dem. Man räknar med att ett mobilnummer och en röstbrevlåda räcker för att upprätthålla en hyfsad kunddialog. Ibland kompletterad med till exempel Skype.

– Samtidigt finns det många företag som snabbt har förstått hur viktigt det är att ha de rätta verktygen för att kommunicera på sina kunders villkor. Ju fler vägar in desto bättre – telefon, livechatt, mail, allt ska vara lättillgängligt och samlat på hemsidan. Istället för att mötas av en upptagetton så fixar de köfunktion och ett välkomstmeddelande. Många kunder vill mäta och anpassa sin lösning och bemanning efter kundbeteenden, lanseringar och kampanjer i helt ny omfattning.

Är det något som har överraskat dig under den perioden?

– Hur snabbt Microsoft vågade svara på hotet från Slack och påbörjade omställningen av sin framgångsrika Skype for Business till att utmana med Teams förvånade många av oss. Det ställer också många bolags Microsoft-strategier på ända tills vi vet mer. Huruvida det var ett ängsligt eller modigt beslut återstår att se, jag lutar åt det senare.

Vad kommer att hända 2018?

– Vi kommer se storoperatörerna göra förvärv och satsningar för att finna nya intäktsströmmar. Inom såväl närliggande som mer perifera affärsområden för att inte missa tåget, samtidigt som man renodlar sin nätdrifts-affär internt för att stimulera fler wholesale-kunder. Färdiga integrationer, partnerskap och samarbeten mellan olika it-leverantörer för att tillsammans skapa en genomtänkt och enkel upplevelse för slutanvändaren kommer vi se öka i takt med att mjukvaruleverantörer flyttar till molnet, och öppnar sina API:er.

Okej. Men vad borde hända 2018?

– Låt 2018 bli året då kunderna slopar sina gamla upphandlingsprocesser. De måste våga att snabbt googla, testa och välja. En modern telefonitjänst har inga trösklar och hanterar såväl operatörsval och växeltjänst. Genom att bara återanvända sin förra upphandlingsmall och rutin, missar kunderna alla nya enklare sätt att hantera behovet av telekommunikation.

Vilka trender följer du lite extra de kommande åren?

– Hur digitalt samarbete fungerar i praktiken på arbetsplatser. Vilka forum och verktyg kan unga inte vara utan. Att titta på hur unga utvecklare vill jobba brukar vara vägvisande. Men även hur snabbt företagens krav på bra samordning mellan integrationer mellan molntjänster kommer. Single sign-in kommer till exempel att kunna förenkla rejält när det gäller GDPR, säkerhet och administration. Man köper inte nödvändigtvis den i sig bästa lösningen längre utan den som funkar bäst ihop med andra i ens it-portfölj.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Data är den nya globala valutan”

En rejäl kapitalinjektion och medel för fortsatt tillväxt.
Snowflake har i en finansieringsrunda fått in 450 miljoner dollar.
– Det nya kapitalet innebär att vi kan växa snabbare, säger Denise Person, marknadschef på företaget.