Hightech till antikt

Krönika En betraktelse över en bit nutidshistoria och en leverantörs uppgång och fall av Robert Hultqvist

Hightech till antikt

Det infinner sig ett vemod när mina tankar går tillbaka i tiden, till början av 1990 då jag jobbade på OK Petroleum och var telefoniansvarig och projektledare för införandet av en Meridianväxel på företaget där jag jobbade. En ny PBX med massor av funktioner. Ja nu var ju inte allt färdigt men det skulle komma i nästa release – nån som hört det förut?

 Minnet är starkt av en upprörd kundservicechef som blev grymt besviken när en mer avancerad gruppnummerfunktion inte skulle finnas med i det stora växelbytet och inte skulle komma förrän tidigast till hösten. Men han fick vackert vänta.

 Men visst var det häftigt. De gamla Logiktelefonerna byttes ut och man slapp korskoppling av fyrtråd. Kanske inte alla minns eller vet men så var det i systemen förr. Ville man ha en telefon med mer funktioner likt den JR i Dallas hade så var det bara att ringa en Televerkstekniker och korskoppla tråd och det krävdes två par fyrtråd. Annars var det analoga telefoner som gällde.

 Tiden gick, releaser har kommit, funktioner har lagts på. Meridian blev snabbt en populär företagsväxel och för många företag och myndigheter har Meridianväxeln varit navet för telefoni. Till slut fick man till en mobil anknytning, även om det tog tid att lösa den långa uppkopplingstiden. Ip-telefonin kom och Meridian följde utvecklingen och kunde erbjuda kunderna ett ”system i tiden”, till kundernas stora förtjusning. Var man en gång en Meridian-kund var man frälst. På den tiden hade man antingen en Meridian eller en Ericsson MD 110 i sin källare, mycket likt dagens nästan religiösa fråga om Apple eller Android. Meridianplattformen blev 2010 uppköpt av Avaya.

Vartefter åren gått har man döpt om de olika versionerna från den första SL1 till CS1000 till Blå Avaya, kärt barn har många namn.

Man har dock snarare lagt till funktionalitet än att bytta plattformen. Under ytan av nya funktioner ligger mycket av det gamla kvar. Även vid namnbytet till Avaya så känner en trogen Meridian-kramare igen sig.

 Kraven på nya funktioner var stort och utbudet av stödsystem som kunde erbjuda avancerade tjänster för kundtjänster, statistik, larm, Dect system för trådlös telefoni med flera. Det finns idag en uppsjö av stödsystem som använder en Meridian-/Avaya-växel i botten.

”Utvecklingen har blåst förbi”

Men vad är det som händer idag? Utvecklingen har blåst förbi de gamla växlarna och de funktioner man efterfrågar idag ligger i de stödsystem som man utvecklat då man inte rör den gamla PBX-burkens programmering i onödan. Den mobila telefonin har börjat stå på egna ben och efterfrågan på de klassiska tjänsterna som varit PBX:ens adelsmärke är inte naturlig längre. Man ringer helst inte utan en stor del är sms och datakommunikation via appar och sociala medier.

 Utvecklingen går framåt och tur är väl det. Den resa jag har varit med om har varit utvecklande och spännande. 

 Idag är Skype och Skype for business lösningen på många av frågorna. För en som varit med länge känns många av frågorna igen fast de kommer i ny tappning. Resan fortsätter i rasande fart och vindarna blåser in allt i molnet.

”Inget vi ska gråta över”

Vad är då min tes? Även om min betraktelse har en ton av nostalgi så är faktum att de företag som från tid till annan leder utvecklingen och står för det senaste sällan lyckas hålla sig där. En gång ledde Nortel/Meridian och idag är det Microsoft. Vem vet när även det är föråldrat?

Jag tror inte ett ögonblick på att vi kommer att sluta prata med varandra. Däremot tillförs nya kanaler hela tiden. Det som en gång i tiden var telefoni är numera tal-kommunikation . Grejen är bara att vi löser det på andra sätt än på 1990-talet.

Att Avaya kämpar med de sista andetagen är inget vi ska gråta över. Men mina tankar går till de närmast sörjande som nu behöver släppa taget och gå vidare in i framtiden. Utmaningarna är många men framtiden är ljus. Och som vanligt ska man inte hänga upp sin framtid på en produkt eller en leverantör.

Robert Hultqvist,

Telemanagement

konsult och projektledare inom telefoni och telekom

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.