nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Krönika

Hitta Swishen i allt du gör

Jag står på ridskolan med min dotter och ser en lapp i caféet,”Vi tar Swish”, och jag blir bara så glad. Under flera år har jag hållit på att gå till bankomaten med jämna mellanrum för att ta ut kontanter.

  • Artikel annons 1

Barnens spargrisar har fått rycka in fler än en gång för att jag glömt att ta ut pengar. De där tre orden löser år av trixande. Swish, denna underbara tjänst som gör det möjligt att betala små som stora summor via mobiltelefonen. Den nu självklara raden i alla insamlingar till kollegor som fyller år eller slutar. På bara någon minut fick jag ett behov tillgodosett som jag inte ens visste att jag hade.

Detta är drömscenario för varje person som någon gång velat införa något nytt hos medarbetare. Konsten att få igenom förändring i samma stund som den presenteras. Därför flaggar jag för Swish-metoden. Jag ser att den hade kunnat lösa en hel del historiskt. I slutet av 90-talet togs det beslut om att köpa in bärbara datorer till nyckelpersoner inom företaget. På den tiden kostande en bärbar dator över 50.000 SEK styck. Dessa datorer packades ibland upp för första gången när nyckelpersonen slutat. Historier finns om datorer som stått strömlösa på skrivbord för att användas som postitlappsyta. Ett annat företag gjorde en storsatsning och gav sina yrkeschaufförer smartphones. Telefoner som senare hittades oanvända i fordonens handskfack. Finns hur många exempel som helst ute på företag. Exempel som hade sett helt annorlunda ut om någon bara börjat med Swish-metoden. En metod som går ut på en enda sak. Svara på vad det är med denna idé som gör att personen kommer att ändra sitt beteende. Vad är det konkret idag som blir bättre imorgon för just den personen. För när vi har med människor att göra, utgå alltid från att finns det ingen vinst för personen så finns det inte heller någon vinst för företaget.

Tänk dig ett företag som får alla att tänka Swish i allt förändringsarbete. Vilken underbar vardag vi skulle få. Slut på meningslösa möten eftersom en person med Swish-tänk vet varför den ska prata inför andra. Om bara hälften av deltagarna får Swish-känsla av ett budskap tar hen den punkten i ett annat sammanhang. En person som behöver införa ett nytt arbetssätt på grund av lagändring har självklart full koll på nyttan med förändringen. Ingen nytta ingen förvåning över dåligt resultat. Personer inom telefoni kanske köper in senaste modellen för att de vet att de därför får de bästa medarbetarna, ett annat företag ser inte den kopplingen och använder därför de extra tusenlapparna till något annat. Att jobba med Swish-tänk för med sig ett förhållningssätt som gör att vi kan släppa dåliga idéer tidigt för något bättre. Dåligt är med andra ort allting som inte bidrar till nytta för företaget. Genom ökad förståelse för varför vi ska göra något så ökar inte bara vår vilja till förändring, det ökar också vår motivation och arbetsglädje. Arbetsglädje som forskning visar är en avgörande framgångsfaktor hos företag med ”knowledge workers”. Avgörande för att skapa en kultur där medarbetare stannar och därför kan bidra till att vinstmässigt swisha förbi andra.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här