nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Huawei lanserar molntjänsten Mobile Cloud

Med Huawei Mobile Cloud ingår 5 GB lagring. Den nya molntjänsten är utvecklad för att lagra användarens data så säkert som möjligt.

  • Artikel annons 1

I samband med sin lansering av P20-serien sjösätter Huawei ”Mobile Cloud”. I molnlagringstjänsten ingår totalt 5 GB lagring, och användare kan enkelt ladda upp och redigera sina foton på alla Huawei-enheter.

Tjänsten identifierar och organiserar de foton och videoklipp som är tagna under samma period i en enda samling. Mobile Cloud-albumet kan optimera och därmed frigöra utrymme på enheten. Med ett klick säkerhetskopieras Huawei-enheternas data automatiskt – det innebär att personlig information snabbt kan återställas mobilen skulle skadas eller tappas bort.

Hög säkerhet

Mobiljätten har satsat på att användarens data ska lagras på säkrast möjliga sätt. I Mobile Cloud krypteras informationen från enhet till enhet, och informationen kan endast nås av användaren genom deras personliga Huawei ID. Huawei Mobile Cloud finns tillgängligt i över 150 länder och för över 200 miljoner Huawei-användare.

  • Annons 3

Fler nyheter

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

  • Annons 4

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.