Apple är ett av 2000-talets mest ikoniska märken. Med produkter som Ipod, Iphone och Ipad gick man från att vara lite av ett nischföretag till att bli en global ledare och innovatör. Och just smartphonerevolutionen som Iphone skapade har gjort att man länge kunnat segla på framgångarna.
Men inget varar för evigt. Försäljningen av mobiler har bromsats in globalt och det är något som Apple har känt av. Dock verkar inte alla ha säljtorka – det finns ett stort undantag.
Huawei Technologies, världens största tillverkare av telekommunikationsutrustning, sålde mer än 95 miljoner smartphones under årets första sex månader. Bedriften innebar en försäljningsökning på hela 30 procent jämfört med samma period 2017. Bisarrt nog sker ökningen trots att man mer eller mindre har uteslutits från den amerikanska marknaden. Istället är det Västeuropa, Indien och Mellanöstern som står bakom de finfina siffrorna.
Trots stor ökning – inte lika lönsamma
Utöver att ha ökat stort har Huawei även under andra kvartalet sålt bättre än vad Apple gjort, vilket innebär att man placerar sig som tvåa bakom Samsung. Men även om man säljer något fler telefoner – har det amerikanska märket bättre marginaler och Huaweis vinst var inte ens hälften av vad Apple uppvisade för det första halvåret 2018.