nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

FOTO: Husqvarna

Husqvarna överväger att skala upp IoT-piloten – mot proffsen

Den uppkopplade verktygsboden blev en succé. Nu funderar Husqvarna på att skala upp piloten ”Battery Box” – och få med småföretagen.

  • Artikel annons 1

Med ”Battery Box” tog Husqvarnas IoT och delningsekonomi till
verktygsboden. 2017 lät de Flex bygga en uppkopplad container på 24 kvadratmeter i Bromma Blocks. I de 30 skåpen fanns fyra olika batteridrivna proffsprodukter – motorsåg, häcksax, blåsare och trimmer.

Sugna villaägare kunde boka redskapen via en app byggd av HiQ. Tillsammans med bank-id verifierade Iphone-appen att rätt kund stod framför skåpet innan dörren öppnades. Telenor Connexion stod för molnlösningen och Zuora ordnade betallösningen. Pilotprojektet löpte från maj till oktober – och konceptet blev en succé.

Kan tänka sig att skala upp

– Det är svårt att nå över 95 procent kundnöjdhet, men det gjorde vi med pilotprojektet. Det är fantastiskt, och har gett oss energi att driva piloten vidare. Vi vill ta in lite mer insikter kring utnyttjandegraden, men vi kan tänka oss att skala upp det här, säger Margaretha Finnstedt som ansvarar för projektet hos Husqvarna.

En rad andra områden i Stockholm efterfrågade en egen verktygsbod, men intresset har även sträckt sig långt utanför huvudstaden. Och deras önskemål kan komma att hörsammas.

– Vi är verksamma i många länder och vi har fått förfrågningar från aktörer på andra marknader. Det är roligt att notera att projektet har blivit uppmärksammat på så många ställen i världen. Vi har fått intresse från städer med en tydlig hållbarhetsstrategi som tycker att vi ligger i linje med deras mål. Nu har vi testat en svensk förort, och frågan är hur det skulle fungera på andra marknader, säger hon.

Tittar på en förlängning

Hållbarhet är en viktig aspekt, och ju fler som delar redskap desto bättre. Därför siktar Husqvarna på att få med professionella småföretagare på tåget.

– Nu tittar vi på att förlänga piloten. Vi vill öka nyttjandegraden och även ta reda på om det är ett realistiskt antagande att professionella användare också kan ha nytta av boxen, när de andra är på jobbet, säger Margaretha.

Större företag har vanligtvis en egen servicetekniker anställd som sköter underhållet, men många mindre aktörer garderar sig istället med två exemplar av varje redskap.

– För dem är Battery Box ett alternativ, för du får alltid ett servat redskap.

Kunderna tar tid på sig

Hon konstaterar att utmaningen ligger i att förändra beteendet.

– Vi har sett att det tar väldigt lång tid att förändra beteenden. Vi lanserade exempelvis robotgräsklippare 1995, och det tog många år innan folk gick från att vara intresserade till att bli faktiska användare, säger Margaretha Finnstedt.

I ett angränsande projekt har Husqvarna genomfört en
undersökning där man ställt frågor kring framtidens skötsel till drygt 500 blivande stadsarkitekter. Många av dem ansåg att det år 2030 kommer finnas ett behov av att medborgarna bidrar till skötseln av gemensamma parker, sida vid sida med proffsen.

 

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4