nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Incordia på egna ben

Incordia som utvecklar och levererar e-handelsplattformar ratar frierierna från riskkapitalister.
Istället stärks styrelsen med investerarna Claes Kinell och Mats Nilstoft som äger en betydande del av företaget.

  • Artikel annons 1

För att kunna fortsätta växa och utveckla sin patenterade teknik för e-handelsplattformar Har Incordia haft behov av att säkra kapital. Företaget har uppvaktats av villigt riskkapital men valet föll på en annan lösning.

– Vi är glada att knyta Claes Kinell och Mats Nilstoft till oss, säger Incordias vd Jörgen Bertilsson, deras erfarenhet, kompetens och kontaktnät kommer att bli till stor nytta för oss i vår expansion.

Ägare och styrelsemedlemmar

Claes Kinell och Mats Nilstoft går in som delägare med tillsammans 12,5 procent av aktiekapitalet samtidigt som de tar plats i styrelsen, längre fram ska de enligt planerna fördubbla sitt aktieinnehav.

Ny styrelseordförande blir Lennart Pihl som bedöms ha rätt kompetens och erfarenhet för att leda Incordias internationella expansion.

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.