nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Ingen snabb vinst med moln

En ny studie från Nemertes visar att molntjänster inte per automatik betyder ekonomisk vinst.

  • Artikel annons 1

Forsknings- och konsultföretaget har studerat företag och organisationer som flyttat över uc- och ucc-lösningar till molnet och hur it-avdelningarna och hela verksamheten påverkats ekonomiskt av den nya tekniken.  

En av slutsatserna är att företag och organisationer inte får någon supersnabb förtjänst med överflyttning till molnet, utan snarare en ökning av it-kostnaderna och därmed företagens samlade utgifter. I alla fall under det första året. Detta huvudsakligen på grund av kostnaderna för investering och affären med tjänsten i fråga.

Snabba vinster för småföretag

Enligt studien sparar företag med färre än 50 anställda i snitt fem procent av sina samlade kostnader på en flytt till Ucaas, (uc som tjänst) redan första året. Och de följande åren en ekonomisk vinst på i snitt sex procent.

Medan större företag med mellan 2 500-10 000 anställda med en mer komplicerad it-infrastruktur istället ökar sina kostnader med 24 procent första året med motsvarande tjänst. Och får ökade kostnader med 28 procent det första året för en serverflytt till molntjänst. De kraftigt ökande kostnaderna beror i det här fallet på kostnader för omflyttning av personal, förändringar i nätverk och säkerhetsdetaljer. Efter det första året ser dock de flesta företag en sakta stigande förtjänst.

Ingen besparing på personal

En ”myt” som Nemertes tar hål på är att företag och organisationer sparar lönekostnader på personal efter en flytt till molnet. Enligt studien är det rent av ovanligt med uppsägningar inom it-avdelningarna eftersom personalstyrkan i de flesta fall redan är kraftigt bantad. Istället får it-personal andra uppgifter som till exempel strategisk utveckling.

Nemertes studie bygger på intervjuer och enkätfrågor till 723 olika företag och organisationer.

Läs mer om studien här

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Ny trend ger bättre koll på kunden

Det går att effektivisera sin företagstelefoni med en kontaktcenterlösning. Telekom idag kikar lite närmare på trenden som nått nyblivna telefonimästaren Sandvikens kommun och norska Elkjøp, där svenska Elgiganten ingår.

Telias köp ska pressa Telenor

Ett förvärv som ska stärka Telias närvaro i Norge.
Telekomjätten gjorde i somras upp med TDC om att köpa deras norska verksamhet.
Ett köp som ger stora möjligheter på marknaden.