nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

FOTO: IoT Sweden/Cystellar

IoT låter Cystellar modernisera jordbruket i Sverige och världen

De analyserar svenska odlingar från rymden. Genom samarbetet med IoT Sweden har Cystellar kunnat expandera i Sverige – och snart ska Linköpingsföretaget testa vingarna på nya marknader.

  • Artikel annons 1

Deras molnbaserade lösningar för precisionsjordbruk hämtar in data från en rad källor, bland annat satellitbilder, drönare, marksensorer och Internet of Things.

– Det är en beslutsplattform som kan sänka kostnaderna för jordbrukaren. Det kan handla om var man behöver gödsla, eller vattna. Det där kan man se från rymden, och med hjälp av sensorerna på marken. Sedan kan jordbrukaren ta beslut. Vi optimerar deras verksamhet, säger Peter Bunus, vd på Cystellar.

Under sommaren 2017 slog sig uppstartsföretaget samman med den svenska Sigfox-operatören IoT Sweden. Deras nätverk för Internet of Things har visat sig vara en förutsättning för Cystellars expansion – både i Sverige och i världen.

– Vi är väldigt glada över samarbetet med dem, det känns väldigt tryggt att ha IoT Sweden som partner. Sverige är ju en liten marknad, och för oss blir det ganska enkelt att etablera vår verksamhet utomlands. I och med att vi kan använda samma nätverk behöver vi inte bygga om produkten, säger han.

Pilotprojekt i andra länder

I dag utgörs Cystellar av fem personer, men de hoppas växa. Utöver huvudkontoret i Linköping har man kontor i London och Cambridge Massachusetts i USA. Nu planerar företaget ett antal pilotprojekt i andra länder, bland annat Australien och Taiwan.

För att bearbeta all data och hitta sammanhang och mönster använder CyStellar artificiell intelligens och maskininlärning. Det rör sig om stora datamängder, och tillgänglighet är en viktig faktor.

– Genom IoT Swedens nätverk får vi tillgång till datan 24 timmar om dygnet. En av de stora fördelarna är att de täcker en så stor del av Sverige. Det innebär att vi kan få en uppkoppling var vi än sätter upp våra marksensorer. De erbjuder också livsmedelspårbarhet, där man via sensorer i förpackningen kan mäta förhållandena under transport, säger Peter Bunus.

Låga kostnader

Sigfoxs nätverksteknologi sköter dessutom uppkopplingen av olika anordningar enkelt, energisnålt och billigt.

– Det kostar några dollar per år att exempelvis koppla upp en temperatursensor. Därför kan vi erbjuda ett bättre pris ut till kunden, och fler sensorer. Innan IoT Sweden hade vi höga kostnader för uppkopplingar mot nätet. På den tiden var våra lösningar inte så lönsamma – nu ligger kostnaden på en tiondel av det, eller ännu mindre, säger han.

Internet of Things har slagit igenom inom industrin, smarta städer och logistik/transport. Nu börjar det ta fart inom jordbruket. Men Peter Bunus konstaterar att lantbrukare inte är kända som early adopters.

– En del säger ”det fungerar bra att göra som min farfar gjorde”. De typerna av resonemang är ganska vanliga inom jordbruket. Jag har en bakgrund från telekom- och it-branschen och är inte riktigt van vid det, säger han.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.