nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Izettle skänker bort betaldosor

Mobila betalningar är hett. Izettle tar kampen med Swish och andra aktörer genom att ge kunderna en nya betaldosa, helt gratis.

  • Artikel annons 1

Marknaden för mobila betalningar har växt kraftigt de senaste åren och konkurrensen har hårdnat, med allt fler aktörer som vill in på marknaden. På andra sidan atlanten har som bekant även de riktiga jättarna börjat röra på sig, även om mycket fortfarande är i startgroparna. Det råder fortfarande vissa frågetecken kring Apple Pay och i november la Google (tillfälligt?) delar av sin Wallet på is, samtidigt som det ryktas om att de arbetar på en ny helhetslösning för mobila betalningar.

I Sverige, där de amerikanska tjänsterna ännu inte etablerat sig, har bankernas system Swish på kort tid blivit populärt för betalningar mellan privatpersoner. För småföretag, som länge tvingats leva med dyra investeringar och krångliga bestämmelser för att kunna ta betalt med kort, har Izettle blivit ett bra alternativ. Med hjälp av en dosa som kopplas till en mobil enhet kan företag enkelt ta betalt, även ”på språng”.

Som ett svar på att Swish för ett drygt halvår sedan lanserade Swish för företag vässar nu Izettle till sitt erbjudande ytterligare och släpper gratis betaldosor. Izettle Lite, som dosan heter, är en enklare variant än Izettle Pro som funnits på marknaden ett tag och som kostar strax under tusenlappen. Den nya modellen saknar display, och uppges också vara några sekunder långsammare på att genomföra transaktionerna. I övrigt fungerar den på precis samma sätt som sitt storasyskon.

Izettles vd säger till Dagens industri att man räknar med att Lite blir den vanligaste dosan, men att verksamheter med högt tempo och många betalningar, som till exempel caféer och butiker, kommer att välja Pro-modellen. Izettles pris för själva betalningarna ligger kvar på samma nivåer som tidigare. Det kostar mellan 1,5 och 2,75 procent per transaktion, beroende på storleken på transaktionen. Man erbjuder sedan en tid sina kunder kringtjänster som kassaregister och analysverktyg.

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.