nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Jabras nya headset först med Dect klass C

KÖPENHAMN. Nu släpper Jabra uppföljaren till Pro-serien. Med nya Engage-familjen skapar man möjligheten att ha tre gånger så många headsets på samma yta som idag.

  • Artikel annons 1

Jabras Pro-serie lanserades 2009 och kommer nu att fasas ut. För 4-5 år sedan började den stora danska tillverkaren av headsets och högtalartelefoner forska för att kunna göra en ny produkt för de användare som använder telefon väldigt mycket.

– Vi har tagit fram en produkt för den call-centriska arbetsmiljön, säger Bjorn Ekner, Senior Director of Global Product Marketing på Jabra. I vår analys som vi gjort ser vi att fler grupper än tidigare kommer in i den här kategorin, vi ser också att samtalen som kommer in till företag blir allt mer komplexa och att behoven av att vara mobil ökar.

Jabra tror hårt på trådlös teknik och har i Engage-familjen, som omfattar den lite billigare 65 och den lite dyrare 75, valt Dect som anslutning mellan basstation och headset. Till basstation 65 går det att ansluta 2 enheter och till basstation 75 fem stycken, inklusive bluetooth. Det är framför allt basstationerna som skiljer mellan modellerna. Headseten fungerar med båda varianterna av basstationer, och mellan headseten är det endast mindre skillnader såsom stoppning.

– Vi har tre varianter av headset. Dels mono och stereo, men också den nya convertible som är lättare och kanske passar den som inte ägnar hela dagen åt samtal, säger Bjorn Ekner.

Jabra tror att det framför allt är mono och stereo-varianterna som kommer att sälja – och att stereo kommer att bli vanligare i och med att användarna sitter närmare varandra än tidigare och därmed behöver mer skydd mot buller.

För att höja säkerheten har man gått från Dect klass A till klass C i Engage.

– Det är vi unika med och har flera patent för hur det ska göras. Det kommer inte att vara lätt för våra konkurrenter att lösa det. Det har tagit oss mycket tid, säger Stefan Heise, ansvarig för future concepts och technologies på Jabra

– Det är viktigt på den amerikanska marknaden. Där ska vi verkligen utmana Plantronics som inte har den här tekniken än. Vi tror att detta kan utjämna deras hemmaplansfördel, säger Claus Fonnesbech, ansvarig för pr på Jabra.

Med större säkerhet och mer sofistikerad mikrofon har Jabra kunnat minska störningarna, och därmed ökat möjligheterna att ha fler produkter på samma yta. Jabra uppger att det är möjligt att ha tre gånger så många enheter som tidigare. Vilket ger möjligheten att inte behöva blanda dect och bluetooth på samma yta för att komma runt störningar.

Totalt har Jabras ingenjörer jobbat 115 000 timmar med utvecklingen av den nya familjen, det motsvarar nästan 2900 40-timmarsveckor.

– Vi jobbar både med partners och själva. En viktig del av utvecklingen är att jobba med vårt strategic alliance team där vi jobbar med många partners, men framför allt med Microsoft och Cisco för att vi ska kunna fungera smidigt mot deras plattformar, säger Morten Hansen, vp för New Business på Jabra.

Föregångaren har funnits i 9 år. Hur länge kommer den här versionen att leva?

– Det här är inte en snabbrörlig del av marknaden. Vi räknar med att den här familjen kommer att finnas i åtminstone +5 år, säger Stefan Heise.

Hårdvaran är ju densamma när man köpt sitt headset. Hur ofta uppdaterar ni mjukvaran under tiden?

– Med mjukvaran jobbar vi både med service- och valuepack. Där gör vi en till två uppdateringar om året och tillför nya funktioner, säger han.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Därför tog Regina Donato Dahlström nya chefsjobbet

Hon var vd för Halebop – nu lämnar Regina Donato Dahlström Telia för att bli ny affärsområdeschef för IP-Only Enterprise.
– Jag är extremt stolt och extremt taggad över att få ta den här företagsaffären till nästa nivå, säger hon till Telekom idag.

  • Annons 4