nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Lasse Lindmark till vänster och Mats Landstedt till höger

”Jag tycker 5g är en besvikelse”

Mobile World Congress är årets viktigaste sammankomst för telekombranschens. Men hur mycket är mässan värd?
Här berättar Mats Landstedt vad IoT Sweden får ut av att vara med i Barcelona.

  • Artikel annons 1

– Vi åker hit enbart för nätverkandet och paradoxalt finns det inget bättre ställe att träffa svenska kunder på, säger Mats Landstedt, vd på IoT Sweden.

Han finns på plats i Barcelona. Mobile World Congress har gått från att vara en mässa för rena telekomnerdar till att bli en gigantisk samlingsplats för alla delar av branschen. Nu flockas mobiltillverkare, nätoperatörer, teknikleverantörer och systemutvecklare.
Men även om utbudet har breddats så är det fortfarande spetskompetensen som sammanstrålar. Och just detta har fått IoT Sweden, som utvecklar nätverk för Internet of Things, att vara på plats som utställare.

– Här är det kunnigt folk på plats och då kan vi ta tempen på vad man tycker om vårt system, säger Mats.

Och hur är intresset för IoT Sweden?

– Vi är otroligt nöjda med intresset och feedbacken. Det vi håller på med kräver fortfarande lite utbildning, men att vi är på plats gör det enklare att förklara och svara på frågor. MWC handlar om möten och alla är här av samma skäl. Och när vi pitchar in vår lösning – då klipper vi ledtid.

Vad är fördelen med att ha varit på MWC?

– Dels har vi fått konkreta affärscase som vi kommer åka hem och bearbeta. Det kostar förvisso en massa pengar att åka hit, men det har vi igen. Sedan tar vi med oss erfarenheter: Inom den IoT-domän vi befinner oss vill kunderna ha så kallat carrier-grade på nätverket. De vill vara säkra på att det levererar, och för oss är det jättepositivt att få det bekräftat.

Vad har varit mest intressant och vad har varit en besvikelse med MWC?

– 5g är den största trenden och det som är hetast här nere. Men jag kan stå för att jag tycker det är en besvikelse. När man lyfter på locket och försöker prata med de stora företagen om 5g – kan de förklara tekniken bra, men inte use cases. Helt enkelt – ingen vet vad man ska ha det till. Operatörerna säger att 5g är intressant, men inte ser affären än.

Några andra erfarenheter ni tar med er från MWC?

– Det här var första gången vi var här så till nästa gång har vi lärt oss att göra bättre förberedelser hemmavid. Boka möten i förväg och inte vara sådana tidsoptimister. Det har man igen när man är på plats. Och så ska jag ta med mig gympadojjor.

Så ni kommer åkta tillbaka 2019?

– Definitivt, det är ingen tvekan att vi kommer åka hit igen, säger Mats Landstedt.

Taggar:, ,

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.