Genom ett nytt avtal som träder i kraft den första december fördjupar public servicebolagens gemensamma serviceföretag SRF, Sveriges Radio Förvaltnings AB, sitt samarbetet med svarsserviceexperterna Kalix Tele24.
Sedan tidigare hanterar Kalix Tele24 de samtal som SRF:s egna telefonister inte hinner med att besvara, så kallad owerflow, men en pågående omorganisation innebär att fler samtal till växeln framöver kommer att slussas vidare till den externa svarsservicen.
– Vår egen personal kommer i större utsträckning att hantera kundtjänstärenden medan Kalix Tele24 får ta hand om fler av samtalen som kommer till växeln, säger Daniel Löf, projektledare hos SRF.
Det har enligt honom varit ett strategiskt beslut att outsourca mer av växeltelefonisternas arbete, men några närmare detaljer om orsakerna vill inte företaget lämna. Det är också oklart om den nya strategin innebär minskad personal.
Klart är i alla fall att antalet samtal som inte hanteras av den egna växeln kommer att öka kraftigt.
– Från och med december räknar vi med att samtalsvolymerna från public service som vi till vardags hanterar kommer att dubbleras, säger Roland Pihlström, vd för Kalix Tele24.
Men avtalet innebär också en ökad beredskap för mer tillfälliga belastningstoppar.
– Vid allvarliga händelser sker en kraftig ökning av samtal till viktiga samhällsaktörer som kommuner och public service-bolagen. Sveriges Radio Förvaltnings AB har varit bra på att identifiera behovet tidigt och involvera oss i sin beredskaps- och kontinuitetsplan säger Roland Pihlström.