nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Kalix Tele24 plockar nytt myndighetskontrakt

Kalix Tele24 levererar sedan tidigare telefonitjänster till bland andra Karolinska Institutet och Åklagarmyndigheten. Nu tar man också över Socialstyrelsens telefonväxel. 

  • Artikel annons 1

Socialstyrelsens telefonväxel är hårt belastad med ungefär 10 000 samtal varje månad. Tidigare har växeln bemannats med 2-3 dedikerade telefonister från ett facility management-företag.

– Det gjorde att det var svårt för dem att parera rejäla toppar med samtal under olika tider på dygnet och under olika tider av året, säger Roland Pihlström, vd för Kalix Tele24, när Ti ringer upp honom för att få veta mer om avtalet.

Genom avtalet med Kalix Tele24 outsourcas telefonistfunktionen och distribueras över fler telefonister. Det kommer att göra Socialstyrelsens växel betydligt mer flexibel i framtiden, menar Roland Pihlström:

– För kunden blir det mer bekymmersfritt, de behöver inte tänka på om det rings olika mycket vid olika tidpunkter. Vi levererar hel enkelt en on-demandtjänst som anpassar sig efter deras behov.

Enligt avtalet får Socialstyrelsen även tillgång till Kalix Tele24 på kvällar, nätter och helger om behovet skulle uppstå. Socialstyrelsen har nyligen också implementerat den molnbaserade växeltjänsten DGC Centrex, som nu kommar ett integreras med Kalix Tele24:s produktionsverktyg.

– Integrationen mot kundens molnplattform är viktig, för den möjliggör att flera av våra telefonister blir tillgängliga, till exempel vid större trafiktoppar, säger Roland Pihlström.

Kalix Tele24 stödjer sedan tidigare flera myndigheter samt flera kommuner och landsting.

Hur kommer det sig att ni fått förtroende från så många myndigheter och offentlig verksamhet, är det en medveten inriktning från er sida?

– Ja, vi har allt mer valt att inrikta oss på offentlig verksamhet, och det här uppdraget för Socialstyrelsen kom också till genom en offentlig upphandling. Sedan är det ju så att framgång föder framgång och att nya potentiella kunder kan se att vi klarar av att hantera krävande uppdrag åt andra offentliga aktörer. Myndigheter vill också gärna hoppa på rådande trender som i det här fallet outsourcing, säger Roland Pihlström

Varför tror du att Socialstyrelsen valde just er?

– Det är vanligt att myndigheter har ett väldigt varierat behov som snabbt kan påverkas av en rad omständigheter, då gäller det att en leverantör kan erbjuda flexibla tjänster. Dessutom hanterar Socialstyrelsen många typer av ärenden med hög sekretessnivå och vi kan erbjuda en hög säkerhet i vår tjänst. Vi ser också att myndigheter också gärna vill hoppa på rådande trender, som i det här fallet outsourcing, säger Roland Pihlström.

Kontraktstiden på avtalet är inledningsvis ett år men kan förlängas fram till maj 2020.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Vodafone lanserar ai i nätet

En åtgärd som ska skära ner tiden för rutinunderhållet i nätet.
I år kommer Vodafone att introducera ai i sitt spanska nät.
Och här på hemmaplan funderar Telenor att göra samma sak.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här