nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Kinesiska smartphones tar över

Den senaste försäljningsstatistiken på smartphones visar att de kinesiska tillverkarna växer sig allt starkare på den globala marknaden.

Oppo R7S
  • Artikel annons 1

Enligt den senaste undersökningen från analysföretaget Counterpoint Technology är det kinesiska tillverkare som står för tillväxten på smartphonemarknaden under första kvartalet 2017. Fyra kinesiska märken, Huawei, Oppo, Vivo och Xiaomi, står nu för en fjärdedel av alla smartphones som skeppas globalt. Även om försäljningen av de tre sistnämna fortfarande rör huvudsakligen den gigantiska hemmamarknaden i Kina. Huawei är fortfarande det största kinesiska märket med närmare tio procent av den globala smartphonemarknaden, men Oppo kommer starkt därefter och med närmare åtta procent av marknaden har de fördubblat försäljningen under de senaste fem kvartalen.

Stadigt i toppen

Samsung är fortfarande obestridlig ledare på smartphonemarknaden och enligt försäljningssiffrorna har företaget hämtat sig från katastrofen med note 7. Under första kvartalet i år skeppades strax över 80 miljoner Samsungmobiler världen över och i siffror har den Sydkoreanske bjässen närmare 23 procent av marknaden.

Därefter följer, som vanligt, Apple som sålde strax över 50 miljoner smartphones och sedan trean Huawei med försäljning på 34,5 miljoner smartphones under första kvartalet.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Förändrar världen med teknik

Tietos innovationschef tror på att kunskapsöverföring och utbildning kan göra både företag och samhälle mer jämlika och på så vis även mer effektiva och framgångsrika. Och att proppen till utveckling ofta sitter högst upp.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här