nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Kinesiska smartphones tar över

Den senaste försäljningsstatistiken på smartphones visar att de kinesiska tillverkarna växer sig allt starkare på den globala marknaden.

Oppo R7S
  • Artikel annons 1

Enligt den senaste undersökningen från analysföretaget Counterpoint Technology är det kinesiska tillverkare som står för tillväxten på smartphonemarknaden under första kvartalet 2017. Fyra kinesiska märken, Huawei, Oppo, Vivo och Xiaomi, står nu för en fjärdedel av alla smartphones som skeppas globalt. Även om försäljningen av de tre sistnämna fortfarande rör huvudsakligen den gigantiska hemmamarknaden i Kina. Huawei är fortfarande det största kinesiska märket med närmare tio procent av den globala smartphonemarknaden, men Oppo kommer starkt därefter och med närmare åtta procent av marknaden har de fördubblat försäljningen under de senaste fem kvartalen.

Stadigt i toppen

Samsung är fortfarande obestridlig ledare på smartphonemarknaden och enligt försäljningssiffrorna har företaget hämtat sig från katastrofen med note 7. Under första kvartalet i år skeppades strax över 80 miljoner Samsungmobiler världen över och i siffror har den Sydkoreanske bjässen närmare 23 procent av marknaden.

Därefter följer, som vanligt, Apple som sålde strax över 50 miljoner smartphones och sedan trean Huawei med försäljning på 34,5 miljoner smartphones under första kvartalet.

  • Annons 3

Fler nyheter

EQT:s nya spelare siktar på topp-platsen

IP Only Enterprise är en ny toppspelare på företagsmarknaden. Målet för sammanslagningen mellan IP Only och DGC: att passera Telia i nya marknadsandelar. Telekom idag träffade bolaget för att höra hur det ska gå till.

  • Annons 4