nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Klart för 5G-tester

Post- och telestyrelsen gör nu flera frekvensband tillgängliga för 5G-tester i Sverige.

  • Artikel annons 1

Det handlar om 100 till 200 MHz i 3,4-3,6 GHz-bandet samt upp till 1 000 MHz i 26 GHz-bandet som nu är tillgängliga för 5G-tester. Vid sidan om 700 MHz-bandet är det dessa frekvensband som hittills pekats ut för den inledande utbyggnaden i Europa.

Frekvenserna som tillgängliggörs bygger på det remissförfarandet som PTS inhämtade synpunkter genom under februari i år. Enligt uppgifter lämnade sammanlagt nio intressenter och aktörer synpunkter varav flertalet var positiva.

Enligt PTS kommer de ovan nämnda frekvensbanden att tilldelas för en mer långsiktig och storskalig utbyggnad av 5G från år 2020. Men frekvensbanden i fråga är alltså tillgängliga för tester från och med i år.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.