nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Kontaktcenter i molnet nästa för TDC

En egen molntjänst för kontaktcenter blir ett av resultaten när TDC blir partner till Genesys. Och redan har de fått en affär värd 50 miljoner på kroken.

  • Artikel annons 1

Vem den kund är som blir först att använda den nya molntjänst för kontaktcenter vill inte Anders Sundström, chef för produktledning hos TDC, svara på ännu.

– Men det handlar om en riktigt stor svensk kund, säger han.

Det är storaffären som gör att TDC valt att lätta något på förlåten, även om tjänsten ännu inte är skarpt lanserad. Arbetet med den nya molntjänsten har pågått sedan precis innan sommaren och projektet beräknas vara avslutat i mars nästa år då den ej namngivna kunden också ska vara i full drift.

– Vi är inte riktigt halvvägs ännu, så det är mycket arbete kvar. Det handlar om en oerhört komplex lösning, säger Anders Sundström.

Full molntjänst

Den nya tjänsten blir en molntjänst i ordets rätta bemärkelse och inte bara separata hostade miljöer för varje kund.

– Kontaktcentermarknaden rör sig allt mer mot molnet vilket ger en helt annan flexibilitet och möjlighet att vara dynamisk när det gäller att möta kundernas behov, säger Anders Sundström.

Som exempel berättar han att det kommer att vara möjligt att snabbt skala upp eller ner antalet agenter vid exempelvis belastningstoppar under året. Men för den som inte vill dela miljö med andra kommer det att på en glidande skala blanda den publika molntjänsten med privata molnresurser eller få en helt egen miljö som tjänst.

Plattformsoberoende komplement

Partneravtalet gör också att TDC utökar sin portfölj av kundplacerade kontaktcenter med Genesys produkter.

– Det blir ett komplement till Aastras, Alcatels, Avayas och Ciscos produkter som vi redan har på programmet. Fördelen med Genesys är att det är en plattformsoberoende lösning vilket gör att man inte måste ha växeln från samma tillverkare. Det är något vi ser allt fler önskemål från kunderna om.

  • Annons 3

Fler nyheter

Bodens datacentersuccé lockar

De lyckade datacenteretableringarna i Boden har lockat finfrämmande. Nu har en delegation från Spanien varit på besök för att försöka lära sig mer.
– Det här visar att Boden är en global spelare, säger kommunalrådet Claes Nordmark.

  • Annons 4

Enghouse-chefen lämnar – startar eget bolag

Enghouse Interactives chef Michael Stubbing lämnar företaget. Efter mer än ett decennium på bygget är det dags för nya utmaningar.
– Det har varit fantastiskt lärorikt och utvecklande, säger han till Telekom idag.

IP Soft:s chatbot prisas i ny studie

”En idealisk lösning med avancerade funktioner”. Så beskrivs IP Softs Amelia i en ny undersökning av chatbotar.
– Vi är hedrade att bli omnämnda som ledare, säger Chetan Dube, vd för företaget.