Leverantörer måste svara

Undersökning Leverantörer som inte är snabba med att svara sin företagskunder går miste om affärer. Nästan var tredje företag har gått någon annanstans när de inte fått svar snabbt nog. Det visar en ny undersökning.

Det är Tele2 som genomfört en undersökning bland 700 svenska småföretag. Enligt undersökningen väljer nära 30 procent av företagen att direkt kontakta en annan leverantör om de inte får svar i telefon. Nästan lika många väljer att testa ringa till samma leverantör igen. Allra vanligast är att man försöker att mejla eller sms:a innan man ger upp (37,4 procent). Hela 65 procent uppger att de till slut har valt en annan leverantör än den som först var tänkt på grund av att de inte fått svar på telefon. Trots att en välfungerande och snabb växel alltså i högsta grad kan vara affärskritisk är det bara 47 procent av företagen som har en växellösning på plats.

– Många småföretag saknar i dag växellösningar och rutiner för att sköta inkommande telefonsamtal. Att inte kunna svara när potentiella kunder ringer kan vara förödande. Både genom att intäkter går förlorade och att rykte och anseende påverkas negativt, säger Pernilla Nissler, försäljningsdirektör för företagsmarknaden på Tele2 Sverige.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.