nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

LG släpper V30

Under elektronikmässan Internationale Funkausstellung Berlin lanseras LGV30 som kort kan beskrivas som ett kraftpaket för multimedia.

  • Artikel annons 1

Den senaste premiummodellen från LG har 6-tums Oled-skärm med 2880 x 1440 pixlar och trots storleken har LG lyckats få fram ett slimmat utförande på 158 gram, som enligt tillverkaren är den lättaste mobilen med 6-tumsskärm.

Under skalet sitter en Snapdragon 835 processor, Android 7.1.2 operativsystem, 4 GB RAM och inbyggt minne på 64 GB. Det finns stöd för Googles VR-teknik Daydream, men de flesta pratar om (inklusive tillverkarna själva) satsningen på ljudupplevelse. För detta har LG installerat 32-bitars quad-dac med tillgång till yttre luruttag och dessutom ett hyfsat headset från Bang & Olufsen som medföljer.

Öppna med rösten

Fler röstupplevelser med V30 är bland annat med Google assistant för allmän styrning och en röststyrningsfunktion för att låsa upp mobilen, för de som inte vill använda fingeravtryck eller ansiktsigenkänning (som också är möjligt).

För övrigt har V30 dubbla bakre kameror, 16MP med bildstabilisator plus 13 MP vidvinkel, batteripaket på 3 300 mAh och IP-68 kapsling.

Försäljningen startar i Sydkorea den 21 september och därefter resten av världen.

  • Annons 3

Fler nyheter

Tieto och Telia ingår partnerskap kring 5g

Tieto har ingått ett strategiskt partnerskap med Telia kring 5g. Företagen kommer ta fram nya användarfall, produkter och tjänster till ekosystemet kring 5g och tillsammans med kunder påskynda utvecklingen i Sverige.

NetOnNet tar in Telness i abonnemangsutbudet

Telness tar in 20 miljoner i investeringar – och två nya delägare. Samtidigt utökar NetOnNet sitt abonnemangsutbud med uppstickaren.
– Vi visar att användaren inte behöver binda upp sig hos de stora operatörerna, säger Telness vd Martina Klingvall till Telekom idag.

TeleComputing byter namn – blir Visolit

Sju förvärv och nya utmaningar. 2019 byter Telecomputing namn till Visolit.
– Marknaden förändras, kunderna har förändrade behov och vi själva har förändrats, därför byter vi nu även namn, säger koncernchefen Terje Mjøs.

  • Annons 4