nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

”Ligger man efter kommer man förmodligen inte att existera”

Ather Gattami ser risker med att inte hänga med i AI-utvecklingen. AI-bolaget Bitynamics grundare och vd är en av talarna på Telekom idag Live den 16 maj.

  • Artikel annons 1

Utöver rollen som Bitynamics grundare och vd verkar Ather Gattami också som expert på RISE AI och driver AI-podden. Under Telekom idag Live kommer han bland annat tala om hur artificiell intelligens kan tas in i verksamheter. Ett första steg är att ta in expertis för att reda ut vad som kan göras, men det kan vara lättare sagt än gjort.

– Det finns väldigt ont om AI-kompetens i världen och det ser inte bättre ut för Sveriges del tyvärr, vi har fortfarande satsat för lite, säger Ather Gattami.

Trots svårigheten föreslår han ändå att företag försöker få in de hjärnor som finns – att de tar in expertis som kan hjälpa till med att strukturera upp data, oavsett om det är numerisk data eller text.

AI viktig konkurrenskraft

Behöver alla ta in artificiell intelligens i verksamheten? Ather Gattami, påpekar att vi klarade oss bra för hundra år sedan också – vi behöver inte utveckla någonting i den meningen. Men, och det är ett stort men, för att företag inte ska bli utkonkurrerade ser han inget annat alternativ.

– Om du har en konkurrent som är mycket smartare än vad du är så kommer de att kunna konkurrera ut dig. Det handlar inte om behov på det sättet. Det är konkurrenskraft för företag, för samhället i övrigt är det att förbättra våra liv och sättet vi lever på.

Viktigt att investera

För att det ska vara möjligt att få in artificiell intelligens i verksamheten framhäver Ather Gattami att företag behöver vara beredda på att investera pengar och att stöd från ledningen är viktigt.

– AI-teknologin är kanske inte så billig, så man får lägga lite pengar, men besparingen man får på lång sikt är väldigt stor, säger Ather Gattami.

Vissa lösningar kommer att vara bransch- och företagsspecifika, men mycket kommer också att vara likartat. Gemensamt för alla som sysslar med B2C är att samtliga kommer att behöva artificiell intelligens för smartare marknadsföring och CRM-system, menar Ather Gattami.

– Allt från att förstå de komplexa sambanden mellan kunder, produkter, tjänster, marknader och kommunikationskanaler, hur man kombinerar allt det här är väldigt komplext, till personalisering, hur man kan rikta rätt erbjudande till rätt kund, säger han.

Finns det inte risker med att lägga pengar på artificiell intelligens? Nja. Enligt experten tar företag en större risk genom att inte göra det.

– AI är lite speciellt, börjar man ligga efter kommer man att ligga rejält efter och förmodligen inte att existera, säger Ather Gattami.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4