nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Lönsamt med automatiskt nödsamtal

  • Artikel annons 1

EU-kommissionens föreslagna eCall-systemet är lönsamt, enligt analysföretaget Bergh Insight. Systemet innebär att alla nya bilar automatiskt ska ringa ett nödsamtal till 112 och skicka satellitpositionsdata i händelse av en olycka. Många kritiker anser att kostnaderna för systemet övervägar nyttan, men studien från Bergh Insight visar att den samhällsekonomiska nettoeffekten blir positiv om antalet dödade eller svårt skadade minskas med 3 procentenheter eller mer.

Enligt Tobias Ryberg, analytiker på Bergh Insight, räknas varje minut när det gäller att rädda liv och eCall skulle minska reaktionstiden som krävs för att ambulanspersonal når fram till en olycksplats. Ryberg anser att delar av bilindustrin överdriver kostnaderna för att utrusta bilarna med systemet.

– Världsproduktionen av mobiltelefoner översteg förra året en miljard enheter. Jag är övertygad om att kostnaden för att producera ytterligare 15 miljoner enheter utan varken display, kamera eller musikspelare kommer att vara marginell när väl biltillverkarnas inköpsavdelningar har gjort sitt jobb, säger han i ett pressmeddelande.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Så blir Net1 under Teracom

I mars införlivades Net1 i Teracom och Maria Sandgren tog över som vd.
Nu avslöjar hon vilken väg företaget sak gå framöver.
– Vi har börjat titta på hur vi framöver kan bygga ut vårt mobilnät, säger hon.

De här samarbetsverktygen använder vi

Under torsdagen gick Telekom idag-konferensen Connect19 av stapeln. Fokus var den digitala arbetsplatsen och collaboration. Men hur ser det ut i verkligheten?
Vi ställde frågan om vilket samarbetsverktyg som användes till konferensdeltagarna.