nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Magnus Vigren och Daniel Hedberg på en pitch-tävling i Tokyo. FOTO: Ticketbird

”Många frågar om man kan migrera från Zendesk”

Svenska Ticketbird utmanar Zendesk med programvara för kundsupport. Nu flyttar Västerås-företaget till Silicon Valley i fyra veckor för att ta nästa steg.

  • Artikel annons 1

Den senaste månaden har Ticketbird, som är ett nystartat svenskt företag från Västerås, vuxit snabbt. 17 utvecklare från hela världen jobbar på med att förfina programvaran som ska göra kundkontakten smidigare: huvudfokus är e-handelsbranschen.

– Vi startade för ett år sedan och har nu 3600 användare i vår tjänst, säger Daniel Hedberg, företagets vd. Vårt system kan idag både låta en bot svara direkt eller hjälpa agenten med info för att kunna svara kunden snabbare.

I nästa version av tjänsten kommer en portal där bättre möjligheter finns för att hantera kundkommunikationen i realtid, den klarar också av att ta in kontakt från mejl, facebook och sms samt en tydligare möjlighet att i samma vy sköta kommunikation både extern och internt.

– Vi kommer också att på ett enkelt sätt spara tidigare kommunikationer med kunderna så att det enkelt går att återanvända bra svar, säger han. Systemet kan analysera frågorna och ta fram rätt historia.

Vilka är era tuffaste konkurrenter?

– Det är klart att Zendesk är jätten på det här. Men den senaste tiden är det faktiskt många som har frågat mig om man kan migrera in sin data från Zendesk när man byter till oss, säger Daniel Hedberg.

Kan man det?

– Man kan migrera datan, men än så länge har vi inte släppt in någon kund.

I mitten av oktober kommer tre av företagets ledare att flytta till Silicon Valley tillsammans med elva andra nordiska nystartade företag. Ticketbird är en av vinnarna i acceleratorprogrammet Tinc, som drivs av Vinnova och Innovation Norway.

Programmets mål är att hjälpa företag att vässa sin pitch, och att skapa nya affärer. I USA kommer bolagen att få träffa mentorer och entreprenörer med stor erfarenhet.

– Vi tjuvstartar och åker dit en vecka innan. Det tror vi ger oss ett försprång mot de andra företagen i programmet, säger Magnus Vigren, kundsupport-ansvarig.

Vad hoppas ni få ut av vistelsen?

– Vi åker dit för att lära oss. Vi vet att många av de vi träffar är erfarna och kommer att ha checklistor för att kolla och dubbelkolla allt. Vi tror också att många där är mer öppna än här och gärna delar med sig av både erfarenheter och kontakter, säger han.

Vad är nästa steg för Ticketbird därefter?      

– Vi håller nu på med ett proof of concept tillsammans med 15 kunder. Vi vill jobba mer med triggers, som ska hjälpa till med försäljningen. Samt att hitta företag som vill vara med och ta fram den bästa telefonintegrationen på marknaden. Går allt bra hoppas vi kunna lansera det vid årsskiftet, säger Daniel Hedberg.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Mer surf i glesbygden

Enligt den senaste statistiken från Telenor ökar mobilsurfandet stort över hela Sverige. Men främst i glesbygden och mest hos pensionärer.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här