nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Maria Rönnberg är ny hr-chef för Telia Sverige

Hon har lång erfarenhet från ledande befattningar. Nu har Maria Rönnberg utsetts till HR-chef för Telia Sverige – och kommer ingå i den svenska ledningsgruppen.

  • Artikel annons 1

Maria Rönnberg kommer närmast från tjänsten som chef för koncernenheten Strategy & Development inom People & Brand på Telia Company. Nu är hon ny hr-chef för Telia Sverige, och kommer ingå i den svenska ledningsgruppen – med tillträde från och med den 1 september.

Maria ersätter Jannike Grüner som nu tar nästa steg inom Telia Company och blir chef för hr, kundtjänst- och butiksorganisationen inom Telia Danmark. Maria Rönnberg ingår i den svenska ledningsgruppen och tillträder den 1 september.

– Telia Sverige är den största och viktigaste marknaden inom Telia Company och vi har många spännande utmaningar. En stark organisation och kultur skapar en enorm kraft som jag ser fram emot att få fortsätta utveckla och bygga tillsammans med mitt team och alla medarbetare i Sverige, säger Maria Rönnberg,

Lång erfarenhet från ledande befattningar

Hon har lång erfarenhet från ledande befattningar, bland annat som Head of HR Operations på SEB. Till Telia Company kom Maria 2015 som chef för koncernenheten Strategy & Development inom People & Brand, där hon ansvarade för Telia Companys globala strategi inom ledarskaps- och teamutveckling.

– Hr har en mycket viktig roll på den spännande och krävande förändringsresa som vi befinner oss mitt i, där ledarskap, kultur och engagemanget hos våra medarbetare i Telia Sverige är avgörande för att lyckas. Det känns mycket bra att Maria som har en bred erfarenhet inom hr och som har varit med från början i uppbyggnaden av vår globala hr-agenda kan fortsätta driva dessa viktiga frågor i Sverigeorganisationen, när nu Jannike Grüner tar nästa steg i bolaget, säger Cecilia Lundin, chef för People and Brand, Telia Company.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Data är den nya globala valutan”

En rejäl kapitalinjektion och medel för fortsatt tillväxt.
Snowflake har i en finansieringsrunda fått in 450 miljoner dollar.
– Det nya kapitalet innebär att vi kan växa snabbare, säger Denise Person, marknadschef på företaget.