nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Mer och bredare samarbete

Telenor Connexion ökar sin närvaro inom Iot där de tror på tillväxt och lönsamhet för kunderna.

Jesper Lagerstedt, partneransvarig, Telenor Connexion.
  • Artikel annons 1

Telenor Connexion tror på Iot och samlar nu ett antal partners för att hjälpa kunderna att snabbare få ut sina uppkopplade produkter och tjänster på marknaden. Lumenradio, Flex, Tieto och ett dussin andra företag ingår numera i ett globalt partnerskap. Tanken är att samarbetet ska innefatta företag av alla storlekar med inriktning mot hårdvaror, kommunikation, dataanalys och andra tjänster som tillsammans gynnar utvecklingen av Iot.

Nyligen tillsattes Jesper Lagerstedt som partneransvarig på Telenor Connexion.

– Vi ser på våra partners som en förlängning av vårt team där vi samarbetar kring affärsutveckling, teknisk integration och utveckling av Iot-lösningar, säger Jesper Lagerstedt, i ett uttalande.

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.