nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Undersökning: Operatörerna har flest missnöjda användare

Internet- och telekomleverantörerna har de minst nöjda kundtjänstanvändarna. Det visar en ny undersökning som 1008 svenskar har svarat på.

  • Artikel annons 1

I somras frågade marknadsundersökningsföretaget Berent, på uppdrag av Zendesk, svenska konsumenter om vilka branscher som levererar den bästa respektive sämsta kundservicen.

Nu är listan sammanställd. I topp hamnar rese- och hotellbranschen samt försäkringsbolagen.

I andra änden av listan finns internet- och teleoperatörer, där var fjärde konsument är missnöjd med service. Här märks också tv-leverantörerna.

– På Zendesk upplever vi att kundservicen hos tv och Internet-/ telekomleverantörer blir allt bättre med tiden och att kundnöjdheten ökar sakta men säkert. Det är värt att ha i åtanke att konsumenterna byter tele- och Internetleverantör mycket oftare än vad de byter försäkringsbolag, säger Thomas Olsen försäljningschef på Zendesk i ett uttalande.

Undersökningen visar också att den traditionella formen av kontakter, telefon (62 procent som föredrar) och e-post (25 procent), är fortsatt starka. Att enbart 3 procent nu föredrar chatt är lågt, men till 2020 tror 19 procent att chatt blir deras primära kontaktform.

– Trenden är att ”chattbots” i allt högre grad kommer att kunna hantera enkla förfrågningar, medan de mer komplicerade frågorna kommer att hanteras av kundservice och stödpersonal, säger Thomas Olsen.

 

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Datacenter-branschen kommer explodera”

Sverige är hett i datacenter-världen – och det spiller över på andra branscher.
Inte minst byggindustrin som ser gyllene lägen här i landet.
– Vi ser Sverige som en jättelovande marknad, här är perfekta förhållanden för datacenters, säger Thomas O’Connor på Collen.

Här är Intels nya 5g-modem

Ett nytt chip som tar mobiler och andra prylar in i 5g-eran.
Intel har nu visat upp XMM 8160 5G modemet, som de förväntar ska stödja upp till 6 gbps.

Telias digitala mormor ska bekämpa näthatare

En schysst bot som ska agera motpol till elakheterna på internet. I samband med World Kindness Day lanserar Telia vad de kallar för världens snällaste chatbot.
– Det är viktigt att ta ansvar och en tydlig ställning, säger Anders Tillander på operatören.