nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Undersökning: Operatörerna har flest missnöjda användare

Internet- och telekomleverantörerna har de minst nöjda kundtjänstanvändarna. Det visar en ny undersökning som 1008 svenskar har svarat på.

  • Artikel annons 1

I somras frågade marknadsundersökningsföretaget Berent, på uppdrag av Zendesk, svenska konsumenter om vilka branscher som levererar den bästa respektive sämsta kundservicen.

Nu är listan sammanställd. I topp hamnar rese- och hotellbranschen samt försäkringsbolagen.

I andra änden av listan finns internet- och teleoperatörer, där var fjärde konsument är missnöjd med service. Här märks också tv-leverantörerna.

– På Zendesk upplever vi att kundservicen hos tv och Internet-/ telekomleverantörer blir allt bättre med tiden och att kundnöjdheten ökar sakta men säkert. Det är värt att ha i åtanke att konsumenterna byter tele- och Internetleverantör mycket oftare än vad de byter försäkringsbolag, säger Thomas Olsen försäljningschef på Zendesk i ett uttalande.

Undersökningen visar också att den traditionella formen av kontakter, telefon (62 procent som föredrar) och e-post (25 procent), är fortsatt starka. Att enbart 3 procent nu föredrar chatt är lågt, men till 2020 tror 19 procent att chatt blir deras primära kontaktform.

– Trenden är att ”chattbots” i allt högre grad kommer att kunna hantera enkla förfrågningar, medan de mer komplicerade frågorna kommer att hanteras av kundservice och stödpersonal, säger Thomas Olsen.

 

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Vodafone lanserar ai i nätet

En åtgärd som ska skära ner tiden för rutinunderhållet i nätet.
I år kommer Vodafone att introducera ai i sitt spanska nät.
Och här på hemmaplan funderar Telenor att göra samma sak.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här