nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Undersökning: Operatörerna har flest missnöjda användare

Internet- och telekomleverantörerna har de minst nöjda kundtjänstanvändarna. Det visar en ny undersökning som 1008 svenskar har svarat på.

  • Artikel annons 1

I somras frågade marknadsundersökningsföretaget Berent, på uppdrag av Zendesk, svenska konsumenter om vilka branscher som levererar den bästa respektive sämsta kundservicen.

Nu är listan sammanställd. I topp hamnar rese- och hotellbranschen samt försäkringsbolagen.

I andra änden av listan finns internet- och teleoperatörer, där var fjärde konsument är missnöjd med service. Här märks också tv-leverantörerna.

– På Zendesk upplever vi att kundservicen hos tv och Internet-/ telekomleverantörer blir allt bättre med tiden och att kundnöjdheten ökar sakta men säkert. Det är värt att ha i åtanke att konsumenterna byter tele- och Internetleverantör mycket oftare än vad de byter försäkringsbolag, säger Thomas Olsen försäljningschef på Zendesk i ett uttalande.

Undersökningen visar också att den traditionella formen av kontakter, telefon (62 procent som föredrar) och e-post (25 procent), är fortsatt starka. Att enbart 3 procent nu föredrar chatt är lågt, men till 2020 tror 19 procent att chatt blir deras primära kontaktform.

– Trenden är att ”chattbots” i allt högre grad kommer att kunna hantera enkla förfrågningar, medan de mer komplicerade frågorna kommer att hanteras av kundservice och stödpersonal, säger Thomas Olsen.

 

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.