”Millennials är en generation som vill förändra”

Bransch En lat generation som bara jagar likes, eller nytänkare som driver på utvecklingen?
Så kallade millennials har ofta beskrivits negativt – men de är en nyckelgrupp för framtidens företag. Det menar Bjanka Colic på Microsoft.

”Millennials är en generation som vill förändra”

Generationsklyftan i företag är, precis som i samhället, ganska stor. Det finns de som växte upp före internet – och de som växte upp efter. Och det kan skapa friktion då förståelsen mellan generationerna inte alltid är på topp.

– Många ser millennials som den lata generationen, men forskning visar att det är en generation som driver på utvecklingen. De är uppvuxna med mobil och internet och är en generation som vill förändra, säger Bjanka Colic, produktmarknadsansvarig på Microsoft.

Och i en tid där företagen skriker efter kompetens – är just millennials hett villebråd. Men hur gör man för att attrahera unga talanger – och hur får man dem att stanna?

– Rent värderingsmässigt är det fortfarande lön och kultur som gör att folk hittar till ett företag. Men det som får dem att stanna som bland annat togs upp i Deloitte Millennial Survey 2018 är flexibilitet och mångfald. Där vi ser att exempelvis konceptet ”att jobba vartifrån man vill”  inte längre ses som en förmån utan ett krav när yngre generationer söker/väljer att stanna på en arbetsplats. Så för att få ut det mesta ur dem så måste de utmanas. Därför måste ledarskapet utvecklas och anpassas, säger Bjanka.

– De är vana vid sociala medier och ständig feedback – det måste man ha med i beräkningen som chef. Därför är mikrosamtal viktiga och chefen kan inte ägna sig åt att bara köra det traditionella hierarkiska ledarskapet. Studier har visat att den yngre generationer behöver mentorer  och ledarskap som utmanar och hjälper dem att utvecklas och vill gå ifrån traditionellt ledarskap.

Stark tilltro till företags förmåga att förändra

Vidare säger Bjanka att internetgenerationen även skiljer sig från tidigare generationer då de istället för politiska eller religiösa ledare – har en stark tilltro till företagsledare. Och de vill göra skillnad, det måste dagens chefer förstå.

– Millennials är uppvuxna med mobiler och en generation som vill förändra. De har fattat att det är företag som kan åstadkomma förändring. Men samtidigt så ligger de i många fall före teknikmässigt. Vi pratar om en grupp som vuxit upp med molntjänster och att kunna samredigera i dokument – men som blir tvingad att gå tillbaka till mail av mer traditionella arbetsgivare. Det kan skapa frustration att inte få använda rätt verktyg och därför händer det ofta att millennials driver skugg-it om företaget inte är tillräckligt snabbfotat.

Och här menar Bjanka att Microsofts lösning, Teams, binder samma bra. Det innehåller verktygen som efterfrågas av både yngre och äldre generationer och kan knyta samman kommunikationen på ett lätt sätt.

– På Microsoft har vi inte specifikt tänkt på millennials när vi utvecklade Teams, utan på alla användare och att arbetet inte längre är en fysisk plats som man behöver vara på. Fördelen är då att teams kan bli en hub för kommunikation där man samlar olika typer av kanaler i ett och samma verktyg. Du kan ringa, chatta i webbläsare, skriva i konversationer eller köra video säger Bjanka Colic.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.