nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Mobilapp ersätter traditionella guider

Mobil teknik tar över allt fler områden och nu avslöjar Aruba att man ska uppgradera världens turistattraktioner.
– Med mobil teknik blir det enklare att skapa mer interaktion än exempelvis i en traditionell audioguide, säger Richard Schumacher, Sverigechef på företaget.

  • Artikel annons 1

Klassiska analoga attraktioner som museer och djurparker storsatsar på digitalisering. Att kunna ge sina besökare en rikare upplevelse än att enbart stå och stirra på utställningarna. Tidigare har intresserade personer varit hänvisade till guidade turer, eller på sin höjd audioguider för att få fördjupad kunskap om vad de tittar på.

Men nu börjar det röra på sig när det kommer till teknik och istället för att hålla på och böka med diverse extrautrustning – ska det hela upplevas genom telefonen.

– Tjänsterna kan levereras genom en app i besökarnas egna mobiler och handlar om allt från att hitta vägen till att lära sig saker eller delta i tävlingar, och dessutom på besökarens eget språk, säger Richard Schumacher.

Finns på 30 ställen

Attraktioner som nöjesparker och museer använder ofta en kombination av trådlösa nätverk, accesspunkter och en lösning för säker gästaccess. Så förutsättningarna är redan på plats. I första skedet har Aruba levererat mobila lösningar till mer än 30 attraktioner, däribland Metropolitan Museum of Modern Art, Australiens nationella museum och Madrids botaniska trädgård.

Förutom att det underlättar för medarbetarna som nu helt slipper hantera olika ljudguider, är det värdefullt för de som driver attraktionen. Detta då de får data om vad besökarna är intresserade av och vad de gör under sitt besök, vilket i sin tur gör att man kan anpassa och förbättra utställningarna.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4