nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Mycket att tjäna på telcobots

En ny undersökning visar att telekombranschen kan tjäna miljarder på att använda telcobots, bara inom kundtjänstsektorn.

  • Artikel annons 1

Analysföretaget ABI Research har tagit reda på att den samlade telekombranschen kan tjäna motsvarande 10 miljarder kronor på att införa telcobots, virtuella intelligenta assistenter, inom kundtjänst.

Enligt undersökningen “Artificial Intelligence in Telecom Networks” är allt fler telekombolag sysselsatta med att hitta olika lösningar inom artificiell intelligens för att effektivisera kundtjänstsektorn. Inte minst för att på sikt spara på lönekostnader som just nu går till mänsklig arbetskraft. Vid sidan om att använda sig av ”färdiga” virtuella assistenter som Siri och Cortana satsar vissa telekombolag på att utveckla helt egna. Franska Orange, till exempel, har sin multibegåvade chatbot Djingo och sydkoreanska SK Telecom har sin egenutvecklade Nugu.

Enligt ABI Research beräknas telekombranschens investeringar inom AI att uppgå till över 110 miljarder kronor inom år 2022.

Sarju Vasavada, industriell analytiker på ABI Research, summerar:

– Den senaste tidens introducering av virtuella assistenter inom kundtjänst visar hur viktigt telekombranschen anser det är med att satsa på kundtjänst och att förbättra kontakten med sina kunder.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Test: Huawei P20 Pro i toppklass

Mobiltest

Kinesiska Huawei har en av världens absolut största utvecklingsbudgetar. Mycket går såklart åt till att utveckla 5g. Men en del läggs också på artificiell intelligens och det har man stoppat in i nya telefonen P20 Pro.