nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Mycket att tjäna på telcobots

En ny undersökning visar att telekombranschen kan tjäna miljarder på att använda telcobots, bara inom kundtjänstsektorn.

  • Artikel annons 1

Analysföretaget ABI Research har tagit reda på att den samlade telekombranschen kan tjäna motsvarande 10 miljarder kronor på att införa telcobots, virtuella intelligenta assistenter, inom kundtjänst.

Enligt undersökningen “Artificial Intelligence in Telecom Networks” är allt fler telekombolag sysselsatta med att hitta olika lösningar inom artificiell intelligens för att effektivisera kundtjänstsektorn. Inte minst för att på sikt spara på lönekostnader som just nu går till mänsklig arbetskraft. Vid sidan om att använda sig av ”färdiga” virtuella assistenter som Siri och Cortana satsar vissa telekombolag på att utveckla helt egna. Franska Orange, till exempel, har sin multibegåvade chatbot Djingo och sydkoreanska SK Telecom har sin egenutvecklade Nugu.

Enligt ABI Research beräknas telekombranschens investeringar inom AI att uppgå till över 110 miljarder kronor inom år 2022.

Sarju Vasavada, industriell analytiker på ABI Research, summerar:

– Den senaste tidens introducering av virtuella assistenter inom kundtjänst visar hur viktigt telekombranschen anser det är med att satsa på kundtjänst och att förbättra kontakten med sina kunder.

  • Annons 3

Fler nyheter

”Arbetssätt och kultur är levande och behöver ständigt underhåll”

Nyheter

Öppenhet, interaktion, flexibilitet, kreativitet och synergi. När Tre utvecklade sitt nya huvudkontor var visionen tydlig.
Men hur har det fallit ut i verkligheten?
– Första veckan i 3Huset var jag glatt överraskad över nyfikenheten och hur mycket våra medarbetare nyttjade möjligheterna, säger Helena Körberg, projektledare för Tres nya huvudkontor.

  • Annons 4