nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Nätchefen om Game of Thrones- toppen: ”Ett nytt fenomen”

Natten till måndag hade Game of Thrones säsongspremiär – och det märktes av hos operatörerna.
I Tres mobilnät ökade HBO-trafiken med 300 procent.
– Det här beteendet är ett nytt fenomen och visst slukar det data, säger Tres nätchef Maria Jonsson.

  • Artikel annons 1

Det var många svenskar som ställde klockan på alarm natten till måndagen. Detta för att kunna dra igång Game of Thrones sista säsong när den släpptes 03:00. Och för operatörerna var det tydligt att många inte ville missa avsnittet då HBO-trafiken ökade trefaldigt.
Telekom idag ringde upp Tre:s nätchef Maria Jonsson för att fråga hur trafiktopparna ser ut – och hur man hanterar att svenskar ökar sin dataförbrukning för varje dag som går.

Stor topp på Game of Thrones, vilka andra trafiktoppar har ni sett?
– Tittar vi på normala trafiktoppar var fotbolls-VM något av en supertopp där trafiken ökade för varje match. Annars är det generellt IOS-uppgraderingar som brukar synas rejält eftersom de är tunga. Nyår är det även stor trafik när det gäller mms, sms, samtal samt uppdateringar på sociala media. Pratar vi på aggregerad nivå slår det inte lika hårt, men på geografisk nivå ser vi att det kan bli stor belastning på vissa områden.

Är det här ett nytt fenomen kopplat till streaming, eller skedde det även förr?
– Ja, det är ett nytt fenomen som beror på att nät och mobiler har blivit så bra. Det var tydligt just under fotbolls-VM som visade att det går utmärkt att titta i mobilen. Och det slukar data – för generellt sett är det just streamingen som driver på dataökningen.

Hur hanterar ni dessa toppar, och hur förutser ni dem?
– Vi vill ha framförhållning och högst upp, på den aggregerade nivån, är det viktigt att ligga i förväg. Trafiken ökar med cirka 40 procent om året, så vi måste hela tiden göra kapacitetsökningar och ligga ett halvår till ett år i förväg.
– När det kommer till att förutse trafiktoppar vet vi exempelvis hur folk rör sig och när det är stora evenemang. Först förslår vi skatta vad trafiken kan bli kring ett event. För att se hur vi kan göra med frekvenser eller yttest köra ut en tillfällig mobil basstation. Det är nästan lite sociologi det handlar om. Men sen finns det mer svårförutsedda händelser. Ett bra exempel där var när Pokemon Go slog igenom. Då gällde det att agera snabbt. Ofta går det att optimera resurser utan att rent fysiskt behöva göra något.

När kommer nästa trafiktopp inträffa – och kan det bli tal om överbelastning i nätet?
– Sommaren är mer eventintensiv, då det är alla festivaler. Och det kan bli utmanande i och med att respektive användare genererar allt större datavolymer. På festivaler handlar det inte om samtal och sms längre. Nu lägger folk ut på sociala medier och streamar. Men vi utvecklar nätet hela tiden så att det ska klara av det här. VI har en större verktygslåda i dag och kan blanda frekvenser samt styra trafiken mer dynamiskt.
När det gäller överbelastning kan jag säga att på en aggregerad nivå, att hela vår kundstock skulle drabbas, så kommer det inte ske. Det har vi passerat för länge sedan. Möjligen skulle det kunna ske på cellnivå, men knappt ens där. Vi bevakar trafiken hela tiden och vet att våra kunder inte skulle acceptera att de inte kan använda nätet. Så jag kan säga att det kommer inte att ske.

Hur kommer det bli framöver, vi förutspås förbruka enorma mängder data – blir 5g enda lösningen?
– Redan i dag har vi löst problemet. Varje topp är numera en mindre procentuell andel av den totala trafiken. Det finns redan smarta algoritmer i nätet som automatiskt kan styra trafiken. När 5g kommer blir dessa än smartare, vi får även mycket mer och bredare spektrum – vilket gör det mindre sårbart. Utöver detta har även tekniken och antennutvecklingen gjort att vi har än bättre förutsättningar.
Som användare kommer vi förvisso ställa mycket högre krav på kvalitet i framtiden, men det kommer nätet klara av att hantera.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Arbetssätt och kultur är levande och behöver ständigt underhåll”

Nyheter

Öppenhet, interaktion, flexibilitet, kreativitet och synergi. När Tre utvecklade sitt nya huvudkontor var visionen tydlig.
Men hur har det fallit ut i verkligheten?
– Första veckan i 3Huset var jag glatt överraskad över nyfikenheten och hur mycket våra medarbetare nyttjade möjligheterna, säger Helena Körberg, projektledare för Tres nya huvudkontor.