nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Nec knyter samman hotell i Lund

35801_jacob-jensen-3tb

Ett nytt kommunikationssystem från Nec installeras hos hotellgruppen Grand Hotel i Lund för rumstelefoni, mobila anslutningar och samordnade driftsfunktioner.

  • Artikel annons 1

I oktober börjar Nec Scandinavia leverera ett nytt kommunikationssystem till den privatägda hotellgruppen Grand Hotel i Lund. I kedjan ingår förutom Grand Hotel även Hotel Lundia och det nybyggda Hotel Finn.

Systemet ska kombinera server- och sip-lösningar för att knyta ihop telefonin mellan samtliga hotell och täcka kraven på rumstelefoni och mobila anslutningar. Dessutom ingår mjukvaror för hotellens gemensamma driftsfunktioner. Exempelvis får kundtjänsten ett avancerat kontaktcenter med koppling mot bokningssystem för speciallösningar och uppringningsfunktioner. Några andra exempel på funktioner som Nec räknar upp är rumsdebitering, in- och utcheckning av rum via telefon, samt konferensanslutningar. I Hotel Finn får vissa rum även Mobile Extension som rumstelefon.

Helhetsgrepp på kommunikation

Totalt sägs 250 hotellrum placeras i samma nätverk under Necs integrerade hospitalitylösningar, vilket är Necs satsning för att ta ett helhetsgrepp över de system som krävs i hotellbranschen och få hotellen att åter se kommunikationslösningarna som en intäktskälla.

- Framför allt handlar Necs hospitalityleverans om att få hotellens kommunikationssystem att fungera tillsammans med hotellens övriga mjukvaror, berättar Urban Kindström, säljare på Nec.

I de befintliga hotellen Grand Hotel och Hotel Lundia ersätts befintlig Siemensutrustning med en ny Nec-server, medan Hotel Finn är ett nybygge med lägenheter och självbetjäning. Hela installationen väntas vara klar under senare delen av november.

Etiketter:,

Fler nyheter

PTS: Återuppta lagring eller böta

Bahnhof har en månad på sig att återuppta datalagringen igen, annars får de betala vite på fem miljoner kronor.
Både Tele2 och Bahnhof har överklagat svenska beslut om datalagringsdirektivet, som de anser går emot EU:s beslut.

Anders Långsved, chef för Tele2 Business, kan glädja sig åt att ha betydligt nöjdare kunder än tidigare.
Anders Långsved, chef för Tele2 Business, kan glädja sig åt att ha betydligt nöjdare kunder än tidigare.

Tele2: ”En härlig dag för oss”

Så vändes bottenplacering till framgång

Bakom siffrorna som visar att Tele2:s företagskunder är så mycket nöjdare idag än för ett år ligger flera års tungt gnetande.
– Det var det här vi tänkte oss när vi lade fast planen för tre år sedan, säger Anders Långsved, chef för Tele2 Business.

Såväl företagskunder som privatkunder har blivit nöjdare. Källa: SKI
Såväl företagskunder som privatkunder har blivit nöjdare. Källa: SKI

Negativa trenden bruten

– företagen nöjdare med sina operatörer

Telekombranschen har länge varit ett svart får när det gäller kundnöjdhet och fortfarande släpar den efter jämfört med andra branscher. Men i år har den nedåtgående trenden brutits och flera operatörer har lyft sig ordentligt sedan i fjol. Särskilt positiv har utvecklingen varit för Tele2.