nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Nec knyter samman hotell i Lund

35801_jacob-jensen-3tb

Ett nytt kommunikationssystem från Nec installeras hos hotellgruppen Grand Hotel i Lund för rumstelefoni, mobila anslutningar och samordnade driftsfunktioner.

  • Artikel annons 1

I oktober börjar Nec Scandinavia leverera ett nytt kommunikationssystem till den privatägda hotellgruppen Grand Hotel i Lund. I kedjan ingår förutom Grand Hotel även Hotel Lundia och det nybyggda Hotel Finn.

Systemet ska kombinera server- och sip-lösningar för att knyta ihop telefonin mellan samtliga hotell och täcka kraven på rumstelefoni och mobila anslutningar. Dessutom ingår mjukvaror för hotellens gemensamma driftsfunktioner. Exempelvis får kundtjänsten ett avancerat kontaktcenter med koppling mot bokningssystem för speciallösningar och uppringningsfunktioner. Några andra exempel på funktioner som Nec räknar upp är rumsdebitering, in- och utcheckning av rum via telefon, samt konferensanslutningar. I Hotel Finn får vissa rum även Mobile Extension som rumstelefon.

Helhetsgrepp på kommunikation

Totalt sägs 250 hotellrum placeras i samma nätverk under Necs integrerade hospitalitylösningar, vilket är Necs satsning för att ta ett helhetsgrepp över de system som krävs i hotellbranschen och få hotellen att åter se kommunikationslösningarna som en intäktskälla.

- Framför allt handlar Necs hospitalityleverans om att få hotellens kommunikationssystem att fungera tillsammans med hotellens övriga mjukvaror, berättar Urban Kindström, säljare på Nec.

I de befintliga hotellen Grand Hotel och Hotel Lundia ersätts befintlig Siemensutrustning med en ny Nec-server, medan Hotel Finn är ett nybygge med lägenheter och självbetjäning. Hela installationen väntas vara klar under senare delen av november.

Etiketter:,

Fler nyheter

T3 tar mobil timeout

Under våren började operatören T3 sälja mobiltelefoni men redan nu tar de en paus efter oklarheter i upplägget med leverantören TDC.

Roger Dunkley, Sales Operations Director på Polycom i Storbritannien har fått ansvar för den nordiska verksamheten.
Roger Dunkley, Sales Operations Director på Polycom i Storbritannien har fått ansvar för den nordiska verksamheten.

Polycom omgrupperar för tillväxt i Sverige

Polycoms nya Nordenchef Roger Dunkley grupperar om och förnyar styrkorna. I slutet av året och under 2015 ska resultatet visa sig i nya kunder och växande affärer.

Nils Sundberg lämnar över föreningens ordförandeklubba, telefonluren, till Annette Lahti.
Nils Sundberg lämnar över föreningens ordförandeklubba, telefonluren, till Annette Lahti.

Ny ordförande räddar Avaya-förening

Avayas användarförening riskerade nedläggning men med en ny ordförande görs nu ett omtag.

Den nya växellösningen går bättre i takt med Tekniska museets högteknologiska inriktning.
Den nya växellösningen går bättre i takt med Tekniska museets högteknologiska inriktning.

DGC plockar museal KST-affär

Telefoniplattformen blir ingen överbliven sladdväxel från början av förra seklet när Tekniska museet nu tecknat avtal med DGC. Istället blir det mobilt för hela slanten.

Niclas Rydell, Niclas Rydell, ansvarig för hållbarhetscertifieringen för it-produkter på TCO Development.
Niclas Rydell, Niclas Rydell, ansvarig för hållbarhetscertifieringen för it-produkter på TCO Development.

Ställ mer krav vid telekomköp

Debatt

Niclas Rydell, på TCO Development, debatterar för att fler professionella inköpare ska ställa krav på varumärken och leverantörer som tillhandahåller smartphones och surfplattor.

Allt nytt, allt likadant. När Hemköp flyttar från isdn duo till sip kommer telefonin ändå ha samma funktioner.
Allt nytt, allt likadant. När Hemköp flyttar från isdn duo till sip kommer telefonin ändå ha samma funktioner.

Axfood genar till sip för telefonin

Vägval inför stängning av isdn duo

Axfood har 350 butiker med lokala växlar, samtliga anslutna via isdn duo som försvinner vid årskiftet. Istället för att skaffa nya växlar går man över till en lösning med gateways och flyttar telefonin på det sättet till en sip-tjänst.

Lars Hultman är en av grundarna av Telemanagement där han ansvar för marknadsföring och kommunikationsstrategi. 25 års erfarenhet i att skapa kostnadseffektiva förändringar som hjälpt organisationer leverera mätbar kund- och medarbetarnytta med hjälp av telekom och it.
Lars Hultman är en av grundarna av Telemanagement där han ansvar för marknadsföring och kommunikationsstrategi. 25 års erfarenhet i att skapa kostnadseffektiva förändringar som hjälpt organisationer leverera mätbar kund- och medarbetarnytta med hjälp av telekom och it.

För en amatör är allt enkelt

Krönika

Landets medarbetare har aldrig varit så innovativa. Mycket av inspirationen hämtas från den privata it- och kommunikationsanvändningen. Utvecklingen resulterar i ett stort antal mer eller mindre lovvärda initiativ på arbetsplatserna. Vi börjar få kläm på de digitala möjligheterna och allt fler blir ”proffs” på it och telekom. Snart har var de installerat sitt eget wlan, […]