nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Nec knyter samman hotell i Lund

35801_jacob-jensen-3tb

Ett nytt kommunikationssystem från Nec installeras hos hotellgruppen Grand Hotel i Lund för rumstelefoni, mobila anslutningar och samordnade driftsfunktioner.

  • Artikel annons 1

I oktober börjar Nec Scandinavia leverera ett nytt kommunikationssystem till den privatägda hotellgruppen Grand Hotel i Lund. I kedjan ingår förutom Grand Hotel även Hotel Lundia och det nybyggda Hotel Finn.

Systemet ska kombinera server- och sip-lösningar för att knyta ihop telefonin mellan samtliga hotell och täcka kraven på rumstelefoni och mobila anslutningar. Dessutom ingår mjukvaror för hotellens gemensamma driftsfunktioner. Exempelvis får kundtjänsten ett avancerat kontaktcenter med koppling mot bokningssystem för speciallösningar och uppringningsfunktioner. Några andra exempel på funktioner som Nec räknar upp är rumsdebitering, in- och utcheckning av rum via telefon, samt konferensanslutningar. I Hotel Finn får vissa rum även Mobile Extension som rumstelefon.

Helhetsgrepp på kommunikation

Totalt sägs 250 hotellrum placeras i samma nätverk under Necs integrerade hospitalitylösningar, vilket är Necs satsning för att ta ett helhetsgrepp över de system som krävs i hotellbranschen och få hotellen att åter se kommunikationslösningarna som en intäktskälla.

– Framför allt handlar Necs hospitalityleverans om att få hotellens kommunikationssystem att fungera tillsammans med hotellens övriga mjukvaror, berättar Urban Kindström, säljare på Nec.

I de befintliga hotellen Grand Hotel och Hotel Lundia ersätts befintlig Siemensutrustning med en ny Nec-server, medan Hotel Finn är ett nybygge med lägenheter och självbetjäning. Hela installationen väntas vara klar under senare delen av november.

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

Visma tar hjälp av Qtym

Visma har skrivit avtal med Qtym Businesspartner på telefonpassning, växel på distans och kundtjänst för kunderna till Vismas tjänst Advantage.

Bris skaffar chattbot

En chattbot som svarar på frågor ska bli en ny kontaktväg för barn och unga som behöver stöd. Bris lanserar nu sin egen chattbot, Brisbot.

  • Annons 4

Bluetooth 5 är här

Bluetooth Special Interest Group har utannonserat bluetooth 5. Inom två till sex månader kan vi förvänta oss att se den nya tekniken i telefoner och andra enheter.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här