I april träffade Post- och Telestyrelsen, Konsumentverket och de nätäganade mobiloperatörerna en överenskommelse om tydligare täckningskartor. Målet var enhetliga och lättbegripliga täckningskartor som gör det enklare för mobilkonsumenter att jämföra olika operatörer.
I veckan lanserade Net1 sin nya karta och var därmed först ut:
– Vi delar PTS och Konsumentverkets uppfattning att det ska vara enkelt och tydligt för konsumenten att förstå och jämföra täckningskartor. Vår nya täckningskarta är ett led i detta arbete. Till skillnad från de större operatörerna har vi byggt vårt eget nät med en teknik som är anpassad för länder med stora ytor, säger Linus Jönsson, vd för Net1 Sverige.
På de nya kartorna ska det inte finnas förvirrande angivelser om till exempel hastigheter, istället ska jämförelsen kunna göras med hjälp av tre olika nivåer på kartorna: bastäckning, god täckning och mycket god täckning. Detta ska hjälpa konsumenten att ställa operatörernas kartor mot varandra på ett enkelt sätt.
Resten av operatörerna, Hi3G, Tele2, Telenor och Teliasonera har till slutet på året att fixa till täckningskartorna.