nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Fredrik Ljungdell, ucit, intervjuas av Kalle Anrell, Telekom idag.

Nolldistans: Smarta tekniken är här

Närmare 100 besökare hade samlats för årets sista Nolldistans med det högaktuella temat framtidens kundmöte.

  • Artikel annons 1

Kalle Anrell, chefredaktör för Telekom idag inledde dagen med några kloka ord.

– Jag hoppas den här dagen kommer att vara både rolig och lärorik för er. Åtminstone kommer jag att lära mig mycket om spännande nya områden. Som till exempel artificiell intelligens som jag tycker är jättespännande.

Som förste talare kliver Fredrik Ljungdell, från ucit, upp på scenen. Ämnet för dagen är tekniktrender för framtidens kommunikation.

Han börjar i Indien och berättar om att det där jobbar tre miljoner personer just nu inom BPM, Business process managemant, för banker och mycket annan verksamhet inom finansvärlden på global nivå.

– Och i Stockholm – har vi en ai. IP-soft är ett företag som byggt en ai just för kundtjänst. Amelia, som hon heter, kan prata flytande språk, förstår kontexten av samtal och ger sken av känslomässigt engagemang, förklarar Fredrik Ljungdell.

Han ger exempel på ett företag där Amelia under 14 veckors drift lärde sig och tog över 65 procent av analytikernas uppgifter. Ju mer data hon får – ju bättre blir hon.

Enligt Fredrik är dock Amelia bara ett exempel av 100-hundratals ai-tjänster som idag erbjuda av företag över hela världen. 

Vad är då AI, artificiell intelligens för något?

– Förenklat är det en ny generation datorprogram som klarar att utföra arbete som traditionellt görs av människor. Skillnaden är att ett ai jobbar dygnet runt, utan semester och kan sköta tusentals uppgifter samtidigt, säger Fredrik Ljungdell.

Kalle Anrell ställer en fråga om hur ai kommer att påverka oss.

– Det kommer att påverka oss massivt och det är väldigt få av oss som inte kommer att påverkas. Både på jobbet och utanför jobbet. Och med tanke på en ai:s kapacitet så kommer förstås arbetsmarknaden att påverkas stort framöver, säger Fredrik Ljungdell.

Ett annat tekniskt redskap som kommer på bred front, enligt Fredrik Ljungdell, är digital workplace som till exempel Facebook workplace, Slack och Microsoft Teams. Vilket i grova drag är en digital version av det fysiska kontoret där samtliga kommunikationsformer, som telefoni och chatt finns samlade på samma plattform.

– Botar är namnet på digitala medarbetare som lever i de digitala arbetsplatserna. En bot kan till exempel glida runt på den digitala arbetsplatsen och skicka chattmeddelanden om allt från hur är läget till hur mycket säljarna har sålt. Sedan sammanställer boten resultatet och skickar det samlade resultatet till ledningen.

Enligt Fredrik Ljungdell finns den här tekniken redan och kommer att bli vanlig inom de främsta branscher inom en snar framtid.

Läs mer om vad som framkom under Nolldistans i nästa nummer av Telekom idag (nr.8)

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.