nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Fredrik Ljungdell, ucit, intervjuas av Kalle Anrell, Telekom idag.

Nolldistans: Smarta tekniken är här

Närmare 100 besökare hade samlats för årets sista Nolldistans med det högaktuella temat framtidens kundmöte.

  • Artikel annons 1

Kalle Anrell, chefredaktör för Telekom idag inledde dagen med några kloka ord.

– Jag hoppas den här dagen kommer att vara både rolig och lärorik för er. Åtminstone kommer jag att lära mig mycket om spännande nya områden. Som till exempel artificiell intelligens som jag tycker är jättespännande.

Som förste talare kliver Fredrik Ljungdell, från ucit, upp på scenen. Ämnet för dagen är tekniktrender för framtidens kommunikation.

Han börjar i Indien och berättar om att det där jobbar tre miljoner personer just nu inom BPM, Business process managemant, för banker och mycket annan verksamhet inom finansvärlden på global nivå.

– Och i Stockholm – har vi en ai. IP-soft är ett företag som byggt en ai just för kundtjänst. Amelia, som hon heter, kan prata flytande språk, förstår kontexten av samtal och ger sken av känslomässigt engagemang, förklarar Fredrik Ljungdell.

Han ger exempel på ett företag där Amelia under 14 veckors drift lärde sig och tog över 65 procent av analytikernas uppgifter. Ju mer data hon får – ju bättre blir hon.

Enligt Fredrik är dock Amelia bara ett exempel av 100-hundratals ai-tjänster som idag erbjuda av företag över hela världen. 

Vad är då AI, artificiell intelligens för något?

– Förenklat är det en ny generation datorprogram som klarar att utföra arbete som traditionellt görs av människor. Skillnaden är att ett ai jobbar dygnet runt, utan semester och kan sköta tusentals uppgifter samtidigt, säger Fredrik Ljungdell.

Kalle Anrell ställer en fråga om hur ai kommer att påverka oss.

– Det kommer att påverka oss massivt och det är väldigt få av oss som inte kommer att påverkas. Både på jobbet och utanför jobbet. Och med tanke på en ai:s kapacitet så kommer förstås arbetsmarknaden att påverkas stort framöver, säger Fredrik Ljungdell.

Ett annat tekniskt redskap som kommer på bred front, enligt Fredrik Ljungdell, är digital workplace som till exempel Facebook workplace, Slack och Microsoft Teams. Vilket i grova drag är en digital version av det fysiska kontoret där samtliga kommunikationsformer, som telefoni och chatt finns samlade på samma plattform.

– Botar är namnet på digitala medarbetare som lever i de digitala arbetsplatserna. En bot kan till exempel glida runt på den digitala arbetsplatsen och skicka chattmeddelanden om allt från hur är läget till hur mycket säljarna har sålt. Sedan sammanställer boten resultatet och skickar det samlade resultatet till ledningen.

Enligt Fredrik Ljungdell finns den här tekniken redan och kommer att bli vanlig inom de främsta branscher inom en snar framtid.

Läs mer om vad som framkom under Nolldistans i nästa nummer av Telekom idag (nr.8)

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

”Datacenter-branschen kommer explodera”

Sverige är hett i datacenter-världen – och det spiller över på andra branscher.
Inte minst byggindustrin som ser gyllene lägen här i landet.
– Vi ser Sverige som en jättelovande marknad, här är perfekta förhållanden för datacenters, säger Thomas O’Connor på Collen.

  • Annons 4

Här är Intels nya 5g-modem

Ett nytt chip som tar mobiler och andra prylar in i 5g-eran.
Intel har nu visat upp XMM 8160 5G modemet, som de förväntar ska stödja upp till 6 gbps.

Telias digitala mormor ska bekämpa näthatare

En schysst bot som ska agera motpol till elakheterna på internet. I samband med World Kindness Day lanserar Telia vad de kallar för världens snällaste chatbot.
– Det är viktigt att ta ansvar och en tydlig ställning, säger Anders Tillander på operatören.