nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Fredrik Ljungdell, ucit, intervjuas av Kalle Anrell, Telekom idag.

Nolldistans: Smarta tekniken är här

Närmare 100 besökare hade samlats för årets sista Nolldistans med det högaktuella temat framtidens kundmöte.

  • Artikel annons 1

Kalle Anrell, chefredaktör för Telekom idag inledde dagen med några kloka ord.

– Jag hoppas den här dagen kommer att vara både rolig och lärorik för er. Åtminstone kommer jag att lära mig mycket om spännande nya områden. Som till exempel artificiell intelligens som jag tycker är jättespännande.

Som förste talare kliver Fredrik Ljungdell, från ucit, upp på scenen. Ämnet för dagen är tekniktrender för framtidens kommunikation.

Han börjar i Indien och berättar om att det där jobbar tre miljoner personer just nu inom BPM, Business process managemant, för banker och mycket annan verksamhet inom finansvärlden på global nivå.

– Och i Stockholm – har vi en ai. IP-soft är ett företag som byggt en ai just för kundtjänst. Amelia, som hon heter, kan prata flytande språk, förstår kontexten av samtal och ger sken av känslomässigt engagemang, förklarar Fredrik Ljungdell.

Han ger exempel på ett företag där Amelia under 14 veckors drift lärde sig och tog över 65 procent av analytikernas uppgifter. Ju mer data hon får – ju bättre blir hon.

Enligt Fredrik är dock Amelia bara ett exempel av 100-hundratals ai-tjänster som idag erbjuda av företag över hela världen. 

Vad är då AI, artificiell intelligens för något?

– Förenklat är det en ny generation datorprogram som klarar att utföra arbete som traditionellt görs av människor. Skillnaden är att ett ai jobbar dygnet runt, utan semester och kan sköta tusentals uppgifter samtidigt, säger Fredrik Ljungdell.

Kalle Anrell ställer en fråga om hur ai kommer att påverka oss.

– Det kommer att påverka oss massivt och det är väldigt få av oss som inte kommer att påverkas. Både på jobbet och utanför jobbet. Och med tanke på en ai:s kapacitet så kommer förstås arbetsmarknaden att påverkas stort framöver, säger Fredrik Ljungdell.

Ett annat tekniskt redskap som kommer på bred front, enligt Fredrik Ljungdell, är digital workplace som till exempel Facebook workplace, Slack och Microsoft Teams. Vilket i grova drag är en digital version av det fysiska kontoret där samtliga kommunikationsformer, som telefoni och chatt finns samlade på samma plattform.

– Botar är namnet på digitala medarbetare som lever i de digitala arbetsplatserna. En bot kan till exempel glida runt på den digitala arbetsplatsen och skicka chattmeddelanden om allt från hur är läget till hur mycket säljarna har sålt. Sedan sammanställer boten resultatet och skickar det samlade resultatet till ledningen.

Enligt Fredrik Ljungdell finns den här tekniken redan och kommer att bli vanlig inom de främsta branscher inom en snar framtid.

Läs mer om vad som framkom under Nolldistans i nästa nummer av Telekom idag (nr.8)

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

Bodens datacentersuccé lockar

De lyckade datacenteretableringarna i Boden har lockat finfrämmande. Nu har en delegation från Spanien varit på besök för att försöka lära sig mer.
– Det här visar att Boden är en global spelare, säger kommunalrådet Claes Nordmark.

  • Annons 4

Enghouse-chefen lämnar – startar eget bolag

Enghouse Interactives chef Michael Stubbing lämnar företaget. Efter mer än ett decennium på bygget är det dags för nya utmaningar.
– Det har varit fantastiskt lärorikt och utvecklande, säger han till Telekom idag.

IP Soft:s chatbot prisas i ny studie

”En idealisk lösning med avancerade funktioner”. Så beskrivs IP Softs Amelia i en ny undersökning av chatbotar.
– Vi är hedrade att bli omnämnda som ledare, säger Chetan Dube, vd för företaget.