nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Norska Com4 etablerar sig i Sverige – med fokus på IoT

Com4 är Norges snabbast växande mobiloperatör inom datakommunikation för IoT och M2M. Nu tar bolaget klivet in i Sverige.
– Vi ska ta 30 procent av den svenska marknadstillväxten inom ett år, säger vd:n Stein Andre Larner till Telekom idag.

  • Artikel annons 1

På hemmaplan är operatören ensam om att enbart fokusera på mobilkommunikation för IoT-enheter. På bara några år har Com4 etablerat sig som Norges snabbast växande telekomföretag inom nischen. 2017 stod bolaget för 60 procent av tillväxten för anslutna IoT-enheter – och nu satsar man på att nå samma framgångar i Sverige.

– Vi ska ta 30 procent av den svenska marknadstillväxten inom ett år. I dag består den svenska marknaden av Telenor, Telia och Tele2. Vi hoppas att vi ska kunna konkurrera genom att erbjuda en bättre miljö för IoT, säger Stein Andre Larner, vd för Com4 till Telekom idag.

Växer med 100 miljoner kr per år

Tack vare en integrerad IKT-infrastruktur har den skandinaviska marknaden för IoT blivit något av ett globalt mönsterexempel. Och den svenska marknaden inom segmentet växer med 100 miljoner kronor per år. Området är brett: från smarta ström- och vattenmätare till energisparande sensorer i byggnader – eller lösningar som hjälper oss att hitta parkeringsplats. I dag är allt från bilar till kläder uppkopplade med simkort.

– Det handlar om allt som gör livet i staden enklare, och där ser vi en snabb utveckling, säger han.

Överskrivbara simkort

Com4 har ambitionen att snabbt rulla ut ny teknik. IoT befinner sig i brytpunkten mellan telekommunikation och informationsteknologi vilket ställer stora krav på rollen som rådgivare.

– Vi dyrkar spetskompetens och IoT genomströmmar vår företagskultur. Alla från vårt sälj till support jobbar uteslutande med IoT, och därför blir de väldigt bra rådgivare. Vi har byggt en portal där kunderna kan administrera sina abonnemang. Vi har också ett antal tilläggstjänster, exempelvis ett överskrivbart simkort. Det gör att man kan byta mobiloperatör utan att byta alla simkort. Och vi har ingen bindningstid. Vi vill att man ska vara kund hos oss därför att vi är bäst – inte på grund av att kunden sitter fast i en bindningstid eller har svårt att byta simkort, säger Stein Andre Larner.

Com4 har redan flera kunder i Sverige och förväntningarna på satsningen i grannlandet är höga. Många av bolagets kunder är internationella, och nästa steg för Com4 är att etablera kontor i ytterligare länder i Europa.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Telia och Ericsson håller de autonoma lastbilarna rullande

Nu rullar självkörande el-lastbilar i Jönköping, För projektet har tillverkaren Einride inlett ett nytt 5g-samarbete med Ericsson och Telia.
– Det är viktigt för oss att få veta vilka bakomliggande krav som kommer ställas på vårt nät, säger Telias teknikchef Mats Lundbäck till Telekom idag.

De är Sveriges ”digitala ledare”

Alla företag digitaliseras i rasande takt. Men när det kommer till företaget som nått störst mognad i digital kundupplevelse är Telekombranschen bäst. Det framgår i rapporten ”Digital Leaders in Sweden”.