”Nuvarande tjänster känns som de fastnat på 80-talet”

eagledial Modernare, billigare och krypterad.
Svenska Eagledials ”pay-per-minute-tjänst” har precis rullats ut i 25 länder, och målet är att erbjuda en smidigare lösning för betalsamtal.
– Det här är som ett Skype med kopplat Paypal, säger vd:n Linda Von Beetzen.

”Nuvarande tjänster känns som de fastnat på 80-talet”

Den 19 januari lanserades Eagledial – ett svenskt startup-bolag som siktar på att armbåga in sig i segmentet med betaltjänster för videosamtal. Med egenutvecklad webbaserad teknik ska man erbjuda kunder en lösning som inte bara är billigare än nuvarande etablerade betalnummer, den ska även vara krypterad och smidigare att använda.

– Om man tittar på de nuvarande tjänsterna så känns det som att de fastnat på 80-talet. Det är krångligt att få till, de är dyra och de är inte krypterade. De har även långa utbetalningstider, säger Linda von Beetzen, vd på Eagledial.

Först i världen

Enligt företaget är man först i världen med att kunna erbjuda en webbaserad krypterad ”pay-per-minute-tjänst” för ljud och video där betallösningen är integrerad.

– Det vi har är nästa generations betalnummer. I dag har många företagsmobiler eller kontantkort och kan inte ringa från dessa. Därför är det en fördel att kunna debitera mot kreditkort istället för på abonnemanget, säger Linda.

Tjänsten är simple. Via internetportalen skapar man sitt id, bestämmer vad man vill debitera per minut – och kan sedan skicka ut en länk till sina kunder. Dessa ringer sedan upp via webbläsare och tjänsten fungerar både i mobilen och på datorn.

Satsar först på Storbritannien

Trots att Eagledial är svenskt, är det inte hemmamarknaden som satsar på först och främst.

– Vi har sett att i Storbritannien har man ett annat beteende och en större vana vid betalnummer. USA är också intressant. De är också mottagliga, men det är skönt att börja på den här sidan Atlanten. Självklart är det viktigt att i ett senare skeda få in pengar så att vi kan fortsätta expandera, säger hon.

Och trots att man är en ny aktör, har man sett ett intresse.

– Vi ser att det finns en nyfikenhet, men det återstår att se vart det kan leda. Nu är det i genomsnitt samtal på tre minuter. Kommer det se ut så eller är det bara några som testar?

Enligt Linda gäller det att få folk att börja ”tänka video”. Väl där har man en stor potential för att växa snabbt.

– Vi vänder oss väldigt brett och tror att allt från terapeuter och psykologer till olika former av tekniksupport är målgruppen. Men man måste förklara för de som inte tänker på videolösningar – berätta vad video kan bidra med. Exempelvis kan videosupport vara en oerhört bra lösning för någon som inte får ihop sin Ikeahylla eller liknande. Jag tror att det här kommer att komma snabbt. Jag vet inte om vi är veckor eller månader före det genomslaget då den stora massan förstår och börjar tänka video, säger Linda von Beetzen.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.