nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Ny mobilitetstjänst testas i Göteborg

Digitalisering för att underlätta resandet för göteborgare.
Under en månad kommer Västtrafik och Göteborgs Stads Parkering genomföra ett mobilitetstest. Syftet är att få ”kunder” att börja kombinera färdsätt.

  • Artikel annons 1

Betala parkeringen och köp bussbiljetten på samma gång. Under fyra veckor kommer det vara verklighet för 450 utvalda Göteborgsbilister.

– Digitalisering och öppen data skapar helt nya möjligheter och förutsättningar för hur vi människor kommer att förflytta oss i framtiden. Nu börjar vi öppna upp dörren för att andra aktörer ska kunna sälja våra biljetter, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Vill sänka trösklarna

Testet kommer att ske i två omgångar. Initialt handlar det om 50 personer. Efter en första testperiod kommer dessas åsikter och synpunkter tas tillvara – och efter det släpps ytterligare 400 personer in.

– Det är många orsaker som påverkar och avgör ifall man använder bilen. Vårt mål är att hjälpa våra kunder att hitta flytet i sin vardag. I samarbete med Västtrafik får vi en unik möjlighet att med hjälp av digitaliseringen som verktyg, lansera ett erbjudande som kan underlätta och sänka trösklarna för att kombinera olika färdsätt, säger Maria Stenström, vd på Göteborgs Stads Parkering.

 

  • Annons 3

Fler nyheter

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

  • Annons 4

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.