nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Ny standard för kontaktcenter

SIS har medverkat för att ta fram en global standard med krav för kundkontaktcenter, som nu även sätts som svensk standard för kundkommunikation på distans.

  • Artikel annons 1

Den nya standarden betecknas SS-EN ISO 18295 och enligt SIS, Swedish Standards Institute, ska standarden tjäna till att skapa kvalitet i mötet mellan kund och kontaktcenter genom specifika krav. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

– Kundkommunikation på distans är ett område som har utvecklats enormt. Den här standarden är efterlängtad eftersom den sätter en gemensam nivå och ger ramar för hur man arbetar kvalitativt med kundservice i kundkontaktcenter och samtidigt reglerar den samarbetet mellan uppdragsgivare och leverantörer av kundservice, säger Tina Wahlroth, vd för branschorganisationen Kontakta och ordförande i SIS-kommittén TK 503.

Konkurrensfördel

Att följa den nya standarden ska föra med sig konkurrensfördelar som kan användas som bland annat kvalitetsbevis vid upphandling av kundservice- eller telemarketingtjänster.

– Standarden kan användas av alla företag, organisationer och myndigheter som arbetar strukturerat med kundkommunikation på distans i kundkontaktcenter, via telefon och digitala kanaler, oavsett om man driver verksamheten i egen regi eller outsourcad, säger Gerd Klang, för Sveriges konsumenter och deltagare i SIS-kommittén TK 503.

SIS-kommittén TK 503 består av:

Ageris Kontaktcenter, Kalix Tele24, Kombispel i Sverige, Konsumentverket, Kontakta, Online Fulfillment Sverige, Randstad Solutions, Sveriges Konsumenter, Unionen och Västtrafik . Kommittén projektleds av SIS, Swedish Standards Institute.

Standarden består av två delar och kan provläsas och beställas här och här

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.